Dari
Meja Pengarang
Satu
ayat dalam al-Quran menyebut,
الْعَالَمِينَ رَبِّ لِلَّهِ وَمَمَاتِي وَمَحْيَايَ
وَنُسُكِي صَلَاتِي إِنَّ قُلْ
Yang
bermaksud,
‘Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku,
ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam’.
(al-Anam 6: 162)
Ayat
ini menunjukkan Allah swt menuntut supaya keseluruhan hidup kita hanya untuk
Allah swt sahaja. Maksud ayat ini ialah menuntut supaya kita sentiasa mengabdikan
diri kepada-Nya setiap masa dan sepanjang masa, dalam keadaan apa jua
sekali-pun. Ini kerana ada satu ayat lain yang menyebut,
لِيَعْبُدُونِ إِلَّا وَالْإِنْسَ الْجِنَّ خَلَقْتُ
وَمَا
Yang
bermaksud,
‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan
manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku’.
(ad-Zariyat: 56)
Saya
ingin menarik perhatian pembaca kepada tujuan manusia dijadikan Allah swt,
iaitu semata-mata untuk mengabdi diri kepada Allah swt. Dengan kata lain,
hidup dan mati kita adalah hanya untuk-Nya semata-mata. Apakah maksudnya dan bagaimanakah
caranya kita hendak merealisasikan tuntutan ini.
Saya
melihat ayat-ayat di atas ini menuntut kita agar sentiasa berada dalam keadaan
beribadah, setiap masa, sepanjang masa, tidak ada masanya kita menggunakan
segala anggota yang ada untuk yang lain selain dari Allah swt. Jadi, dalam
keadaan kita baring, dukuk, berjalan, bekerja, beriadah, menonton tv bersama
keluarga, rakan mahupun ketika sendirian biarlah dalam keadaan beribadah atau
mengabdikan diri. Jika ini dapat direalisasikan bererti kita berjaya memenuhi
tuntutan ayat di atas tadi, yang disimpulkan dalam satu frasa bahawa hidup dan matiku kerana Allah swt
semata-mata bererti kita hidup mengikut kejadian seperti yang disebut di atas
itu.
Persoalan di sini ialah apakah dia
ibadah. Apakah pengertian ibadah yang sebenarnya.
Ibadah
dalam Islam telah disalaherti oleh kebanyakan orang termasuk orang-orang Islam
sendiri – beribadah selalu-nya diertikan sebagai amalan ketuhanan (ritual)
iaitu mendiri-kan sembahyang, puasa, bersedekah dan sebagainya. Ibadah yang
disebutkan itu dan seumpamanya hanyalah sebahagian kecil dari konsep ibadah
dalam Islam.
Jika
ibadah terhad hanya amalan yang berkaitan dengan sembahyang, zakat, puasa dan
haji sahaja bagaimana kita hendak merealisasikan ayat di atas tadi. Apakah
yang harus kita lakukan selepas menunaikan ibadah sembahyang yang lima waktu
itu. Apakah kita harus mendirikan sembahyang sunat sepanjang masa selepas itu;
daripada masa 24 jam sehari semalam berapa jamkah yang dapat kita isikan
dengan ibadah-ibadah seperti yang dicontohkan itu. Bagaimana halnya dengan
baki masa yang lain-lain itu, sedangkan kita dikehendaki agar sentiasa
beribadah.
مَحْمُودًا مَقَامًا رَبُّكَ يَبْعَثَكَ أَنْ عَسَىٰ
لَكَ نَافِلَةً بِهِ فَتَهَجَّدْ اللَّيْلِ وَمِنَ
‘Dan pada sebahagian malam hari
bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu;
mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji’.
(al-Isra’: 79)
Ayat
ini menggambarkan bahawa sembahyang adalah satu ibadah, dan sembahyang tahajud
adalah sebagai ibadah tambah-an, yang bermaksud tambahan kepada sembahyang
lima waktu.
Bolehkah
hidup kita dipenuhi dengan amalan mendirikan sembahyang sahaja bagi memenuhi
tuntutan ayat 56 surah az-Zariyat tadi! Dengan kata lain bolehkah sepanjang
hidup dan mati kita dipenuhkan dengan sembahyang, puasa, zakat dan haji, serta
rangkaian-rangkaiannya? Bolehkah misalnya selepas menunaikan ibadah puasa satu
bulan dalam bulan Ramadan kita harus terus berpuasa sunat agar kita sentiasa
berada dalam keadaan beribadah, dan seterusnya juga zakat dan haji.
Jadi
bagaimanakah caranya kita hendak menjadikan diri kita agar berada dalam
keadaan sentiasa beribadah di sisi Allah swt.
Kata
Penerbit
Pengenalan
Apabila
disebut ibadah, hampir semua orang akan terarah pandangannya kepada
sembahyang, zakat, puasa dan haji, serta rangkai-rangkainnya. Selainnya, orang
akan melihat bahawa bersedekah itu juga ibadah, menolong orang juga ibadah,
dan sebagainya. Dalam ceramah-ceramah agama di surau atau di masjid mahupun di
media massa elaktronik sekalipun apabila memberikan contoh-contoh ibadah akan
menyebutkan perkara-perkara yang hampir sama. Inilah yang difikirkan oleh
kebanyakan orang termasuk Muslim itu sendiri.
Konsep
ibadah yang sebenarnya adalah sangat luas, mencakupi setiap aktiviti
seseorang. Ianya bolehlah disebutkan apa sahaja perlakuan dan kata-kata
seseorang yang tidak dilarang Allah, dengan kata lain ibadah ialah apa sahaja
yang diucapkan atau lakukan demi Allah. Ini pastinya adalah termasuk
perkara-perkara yang disebut sebagai ketuhanan (ritual) dan kepercayaan,
aktiviti sosial, dan sumbangan untuk kebajikan kemasyarakatan.
sepertimana
perintah-Nya kepada Nabi saw dalam al-Quran,
الْعَالَمِينَ
رَبِّ لِلَّهِ وَمَمَاتِي وَمَحْيَايَ وَنُسُكِي صَلَاتِي إِنَّ قُلْ
‘Katakanlah, Sesungguhnya sembahyangku,
ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam’.
(al-Anam, 6: 162)
Ayat
di atas ini membayangkan bahawa sepanjang masa hidup kita adalah hanya untuk
Allah swt semata-mata. Dengan kata lain tidak ada masaya dalam hidup kita baik
siang atau malam, pagi atau petang, di mana pun kita berada dan dalam keadaan
mana pun kita yang tidak untuk Allah.
Islam
menghendaki para penganutnya menjalani kehidup-an yang serasi dengan
ajaran-ajarannya agar menjadi model cara hidup; ini mungkin suatu yang asing
dari pandangan sesetengah orang yang berpandangan bahawa agama sebagai tali
hubungan antara seseorang hamba dengan Tuhannya, tiada kaitan dengan aktiviti
harian. Fakta menunjukkan bahawa sebenarnya Islam tidak banyak menyentuh
soal-soal ketuhanan,
‘Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah
timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu
ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab,
nabi-nabi, dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak
yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang yang
meminta-minta, dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan sembahyang dan
menunaikan zakat, dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji,
dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan.
Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya) dn mereka itulah orang-orang
yang bertakwa’. (al-Baqarah, 2: 177)
Amalan-amalan
yang disebut dalam ayat ini memanglah amalan yang tidak dinafikan, setiap
orang mempunyai pandang-an ini. Nabi saw pernah menjelaskan tentang beriman
iaitu asas kepada ibadah sabdanya, iman itu ada enam puluh tingkat: yang
paling tinggi tahapnya ialah kepercayaan kepada keEsaan Allah (tiada tuhan
melainkan Allah) dan yang paling rendah tahapnya ialah membuang halangan di
laluan. Nabi saw juga pernah ber-sabda katanya sesiapa yang merasai kepenatan
pada malamnya setelah bekerja di siang hari Tuhan akan mengampunkan
dosa-dosanya.
Menuntut
ilmu adalah termasuk dalam ibadah yang paling tinggi tahapnya, seperti kata
Nabi saw bahawa menuntut ilmu adalah tanggungjawab agama bagi setiap Muslim;
dan satu lagi sabda baginda ialah yang menyebut, Menuntut ilmu selama sejam adalah lebih baik daripada mendirikan
sembahyang selama tujuh puluh tahun. Kepedulian terhadap kemasyarakatan
adalah sebahagian daripada ibadah jika dilakukan demi untuk Allah seperti yang
pernah disebut oleh Nabi saw juga bahawa Menyambut
kedatangan sahabat dengan senyuman adalah sedekah, dan mengisi air ke dalam
bekas untuk jirannya adalah sedekah.
Harus
diingat juga bahawa melunaskan tanggungjawab juga adalah sebahagian daripada
iman. Nabi saw pernah bersabda, sesiapa
yang membelanjakan hartanya untuk keluaganya adalah sedekah, menunjukkan kasih
sayang kepada ahli keluarga jiran adalah ibadah sebagaimana juga menyuapkan
makanan ke mulut pasangannya dengan kasih sayang; bukan itu sahaja waima
apa sahaja membuat kita seronok yang kita lakukan demi Allah juga adalah
sebagai ibadah.
Sabda
Nabi saw lagi, mengadakan hubungan kelamin dengan isteri ada pahala padanya.
Para sahabat bertanya, Bagaimana pula
halnya kita melakukan sesuatu yang sangat menyeronokan diberi pahala? Lalu
dijawab oleh baginda, Bagaimana hal jika
kamu melakukannya melalui cara yang haram, bukankah kamu akan mendapat seksaan?
Apabila para sahabat menjawab ye,
lalu baginda bersabda, Memuaskan nafsu
melalui cara yang halal dengan isteri kamu kamu akan diberi pahala. Berkait
dengan hadis ini Islam hendak menyatakan bahawa hubungan kelamin yang mungkin
dilihatnya sebagai kotor tetapi sebenarnya adalah suatu ibadah.
Dari contoh-contoh yang telah disebut di atas
tadi bahawa ibadah tidak terbatas kepada aktiviti menunaikan empat ibadah itu
sahaja tetapi mencakupi aktiviti harian yang kelihatannya keduniaan. Ayat 177
surah al-Baqarah itu tadi pun dengan tegas menyatakan bahawa bukanlah menghadap-kan
muka ke timur atau ke barat itu sahaja ibadah tetapi disebut juga ibadah yang
lebih baik ialah aktiviti yang berkait dengan manusia lain.
Frasa kata menghadapkan
muka ke timur atau ke barat itu tadi adalah bermaksud mendirikan sembahyang
– bagi orang yang tinggal di Asia atau negera-negara sebelah timur, mesti
menghadap ke barat kerana inilah kedudukan kaabah, manakala mereka yang tinggal
di barat pula mesti mengadap ke timur iaitu ke kaabah juga.
Ayat itu juga seperti menekankan bahawa ibadah yang lebih
baik ialah yang berkait dengan manusia – sedekah, menolong orang miskin dan
yang musafir dan sebagainya. Dengan maksud lain bahawa pahala yang kita
perolehi dari aktiviti yang berkait dengan mansia lain adalah lebih besar
daripada pahala dari ibadah ketuhanan yang disebut ritual itu. Mengisi air itu
tadi misalnya kita lihat adalah aktiviti keduniaan, tetapi dilihat sebagai
ibadah jika dilakukan kerana Allah.
Jadi,
dengan contoh-contoh di atas ini jelaslah bahawa dalam Islam konsep ibadah
adalah sangat luas dan menyeluruh, mencakupi aktiviti-aktiviti individu yang
positif, tidak dilarang; ini serasi dengan nature Islam sebagai cara hidup, ia mengaturkan jalan hidup
untuk manusia dalam setiap peringkat: sebagai individu, komuniti dan
masyarakat, ekonomi, politik dan kerohanian; kesemuanya diberikan taraf ibadah
di sisi Allah jika dilakukan sejajar dengan kehendak-Nya. Konsep ini sepatut
kita jadikan panduan dalam men-jalankan apa sahaja aktiviti, dan berusaha untuk
mengamal-kannya dengan cara yang digariskan, sama ada kita rasa sedang
diperhatikan-Nya ataupun tidak. Memang kita harus ingat Allah Maha Melihat,
Maha Menge-tahui, Maha Mendengar segala sesuatu.
Dalam
memperkatakan tentang ibadah yang tidak berkaitan dengan ketuhanan, tidak
bermakna Islam merendah-rendahkan kepentingan ibadah yang ketuhanan kerana
ibadah yang ritual jika dilakukan dengan semangatnya yang sebenar-nya boleh
mengangkat moral dan rohani seseorang, yang akan menggerakkannya melakukan
sesuatu aktiviti mengikut garis-garis panduan yang ditetapkan Allah.
Bagaimanakah
caranya hendak menjadikan sesuatu aktiviti harian itu sebagai ibadah. Inilah
mesej yang hendak disampai-kan oleh buku kecil ini. Konsep ibadah yang akan
dibentangkan nanti diharap akan dapat mengubah persepsi kita yang selama ini
melihat bahawa ibadah adalah yang berkaitan sembahyang, zakat, puasa dan haji
serta antara lain ialah bersedekah, menolong orang dan sebagainya sahaja. Pada
masa yang sama juga konsep ini akan menjadi panduan dalam menjalani kehidupan
seharian seperti yang dikehendaki oleh Pencipta.
Mengeluarkan
pendapat oleh orang-orang Islam adalah satu fenomena biasa apabila ditanya mengenai
hukum-hukum wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Ketika mengeluarkan pendapat
itu malangnya mereka bercakap berdasarkan kepada fikiran masing-masing, dan
dalam keadaan demikian itu selalunya pendapat mereka itu tersasar jauh dari
landasan al-Quran dan Sunnah. Inilah yang sering menjadi punca kekeliruan di
kalangan umat Islam.
Hukum
wajib, sunat dan harus adalah pokok kepada persoalan ibadah secara langsung.
Perkara wajib dan sunat memang sudah menjadi ibadah kepada kita tetapi
perkara-perkara yang harus juga boleh menjadi ibadah juga jika kita
mengetahuinya. Perkara-perkara yang haram dan makruh adalah terlarang kerana
itu tidak boleh menjadi ibadah. Jadi buku ini akan cuba menghuraikan apakah
keadaan-keadaan yang boleh menjadikan aktiviti harian itu ibadah kita kepada
Allah swt.
Masyarakat
hari ini kelihatannya berpegang kepada prinsip jangan menjaga tepi kain orang atau kau jaga hal kau dan aku jaga hal aku. Keadaan ini sebenarnya sudah
menyimpang dari kehendak Islam kerana Islam menekankan kepada amar makruf nahi mungkar. Islam juga
menekankan kepada persaudaraan sesama manusia, yang disebut sebagai hablum-minannas,
iaitu hubungan antara mansia dengan manusia lain mahupun makhluk
keseluruhannya. Pengertian hablum minannas ini bertujuan untuk mengujudkan
perpaduan masyarakat Islam. Perpaduan inilah yang akan membawa kepada rasa
kasih saying dan persefahaman antara satu sama lain. Inilah yang diajarkan oleh
Islam melalui ayat-ayat al-Quran dan as-Sunnah, yang matlamatnya ialah ke arah
membentuk satu tamadun dan kebudayaan Islam di muka bumi ini.
Konsep
ibadah yang akan dibentangkan kelak mampu mencapai cita-cita ini jika konsepnya
diikuti dan diamalkan oleh setiap orang Islam.
Setiap
orang yang mengaku dirinya Islam tidak boleh lari dari konsep ini kerana tujuan
kita dijadikan Allah dan diletakkan di atas muka bumi ini adalah terikat dengan
satu ayat yang maksudnya Tidak Aku
jadikan manusia dan jin melainkan untuk beribadah kepada-Ku. Ikatan ini
membayangkan bahawa tang-gungjawab seseorang Islam adalah mengabdikan diri
kepada Allah swt. Jadi sesiapa sahaja yang mengaku diri-nya Islam, mengucap
kalimah Lailaha Illallah harus
mengetahui cara-cara bagaimana hendak melakukan sesuatu amalan atau aktiviti
harian kita supaya tidak terkeluar dari konsep mengabdikan diri, atau dengan
kata lain kita harus sentiasa hidup dalam keadaan beribadah.
No comments:
Post a Comment