6
Konsep Amal Soleh
Dalam
ayat-ayat al-Quran, frasa kata amal soleh
selalunya digandingkan dengan balasan syurga.
Hal ini boleh dilihat dari banyak ayat al-Quran, antaranya,
‘Dan orang-orang yang beriman serta beramal
soleh, mereka itu penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya’. (al-Baqarah, 2: 82)
‘Orang-orang yang beriman dan mengerjakan
amalan soleh, kelak akan Kami masukkan ke dalam syurga yang mengalir
sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya’(an-Nisa’, : 122)
‘Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal soleh,
baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu
masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun’. (an-Nisa, : 124)
‘Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang
Yahudi, Sobiin dan orang-orang Nasrani, siapa sahaja (antara mereka) yang
benar-benar soleh, maka tidak ada kekuatiran terhadap mereka dan tidak (pula)
mereka bersedih hati’.
(al-Maedah, : 69)
‘Bagi mereka (disediakan) darussalam (syurga)
pada sisi Tuhan-nya dan Dia-lah pelindung mereka disebabkan amal-amal soleh
yang selalu mereka kerjakan’. (al-Anam, : 127)
Inilah
antara 119 ayat-ayat tentang amal soleh yang saya perolehi dari pencarian saya.
Selain daripada yang di atas ini ialah, ayat 42 surah al-Araf, ayat 9 surah Yunus,
ayat 11 surah Hud, dan sehingga ke bahagian hujung naskah al-Quran, seperti
ayat 11 al-Buruj, ayat 11 at-Talaq, ayat 9 at-Taghabun.
Kesimpulan
daripada ayat-ayat di atas ini ialah bahawa orang-orang yang beramal soleh akan
diberi balasan syurga selagi tidak mensyirikkan Allah (hal ini disebut oleh
kebanyakan ayat, sebagai contoh misalnya disebut Sesungguhnya orang-orang yang beriman dalam ayat 277 al-Baqarah, sedang ia orang yang beriman dan Orang-orang yang beriman dalam ayat 122
dan 124 an-Nisa’).
Apakah
yang dimaksudkan dengan amal soleh
itu, adakah amalan-amalan yang hablum minallah seperti sembahyang dan lain-lain
sahaja! Ayat-ayat berikut ini memberikan gambarannya.
‘Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan
Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi
nikmat oleh Allah, iaitu Nabi-nabi, para siddiqin, orang-orang yang mati
syahid, dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya’. (an-Nisa, : 69)
‘Sesungguhnya orang-orang yang beriman,
mengerajakan amal soleh, mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, mereka
mendapat pahala di sisi Tuhan-nya. Tidak ada kekuatiran terhadap mereka dan
tidak (pula) mereka bersedih hati’. (al-Baqarah, 2: 277)
‘Mereka beriman kepada Allah dan hari
penghabisan, mereka menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar
dan bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan; mereka itu termasuk
orang-orang yang soleh’. (al-Imran, :114)
‘Sebab itu maka wanita yang soleh, ialah yang
taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada,…’. (an-Nisa, :34)
‘Dan antara mereka ada orang yang telah
berikrar kepada Allah, ‘Sesungguhnya jika Allah memberikan sebahagian
kurnia-Nya kepada kami, pastilah kami akan bersedekah dan pastilah kami
termasuk orang-orang yang soleh’. (at-Taubah, : 75)
‘Yang demikian itu ialah kerana mereka tidak
ditimpa kehausan, kepayahan dan kelaparan pada jalan Allah, dan tidak (pula)
menginjak suatu tempat yang membangkitkan amarah orang-orang kafir, dan tidak
menimpakan sesuatu bencana kepada musuh, melainkan dituliskanlah bagi mereka
dengan yang demikian itu suatu amal soleh. Sesungguhnya Allah tidak
menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik,… (At-Taubah, : 120) (bersambung
dengan ayat berikutnya)dan mereka tidak
menafkahkan suatu nafkah yang kecil dan tidak (pula) yang besar dan tidak
melintasi suatu lembah, melainkan dituliskan bagi mereka (amal soleh pula)
kerana Allah akan memberi balasan kepada mereka yang lebih baik dari apa yang
telah mereka kerjakan’. (at-Taubah, : 122)
‘kecuali orang-orang yang beriman dan
mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan
nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran’. (al-Asr, : 3)
Gambaran-gambaran
menunjukkan bahawa amal soleh itu tidak terbatas kepada amalan-amalan yang
hablum minallah sahaja seperri sembahyang, zakat dan lain-lain, hal ini disebut
oleh ayat 277 surah al-Baqarah di atas tadi yang menyebut mengerajakan amal soleh, mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat
dan ayat 114 al-Imran yang menyebut mereka
menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar dan bersegera
kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan.
Ayat 277
surah al-Baqarah itu dengan jelas terasing antara frasa kata mengerajakan amal soleh dengan amalan mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat
yang menunjukkan bahawa amal soleh
bukanlah amalan-amalan sembahyang dan menunaikan zakat sahaja tetapi sesuatu
yang lain.
Dalam
ayat 114 al-Imran pula menyebut dengan jelas bahawa amal soleh itu ialah amalan-amalan menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar dan
bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan.
Kesimpulannya
bolehlah disebut bahawa amal soleh
itu ialah amalan-amalan yang mencakupi bidang hablum minallah seperti
sembahyang, zakat dan sebagainya serta rangkaian-rangkaiannya, dan bidang
hablum minannas seperti menyeru kepada yang makruf, mencegah dari yang mungkar
dan membuat kebajikan.
Siapakah
dia orang-orang yang soleh itu, yang boleh kita jadikan ikutan; hal ini saya
timbulkan kerana mereka ini adalah sosok dan tokoh yang harus kita rapati
seperti yang disebut oleh ayat 69 an-Nisa yang menyebut, Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya’.
Dalam
surah al-Fatihah yang kita baca setiap kali mendiri-kan sembahyang, terdapat
ayat yang menyebut, jalan orang-orang yang
telah mendapat nikmat (syurga) (ayat 7). Dalam tafsiran ayat ini mereka itu
ialah seperti yang disebut oleh ayat 69 surah an-Nisa’ di atas tadi yang
menyebut, orang-orang yang dianugerahi
nikmat oleh Allah, iaitu Nabi-nabi, para siddiqin, orang-orang yang mati
syahid, dan orang-orang soleh, yang bermaksud para Nabi, para sahabat Nabi,
orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.
Nabi
Muhammad saw adalah antaranya yang sudah terjamin akan masuk syurga maka
bolehlah dijadikan contoh ikutan jika mampu, jika tidak contohilah para
sahabat. Namun bagaimanakah kita hendak mencontohinya lantaran baginda dan para
sahabat telah tiada; itu sebabnya kita sering disarankan agar hidup mengikuti
Sunnah baginda, untuk mengetahuinya kita harus membaca sirah baginda, ikuti
amalan-amalan baginda, cara hidup baginda, cara baginda berkeluarga, cara
baginda menangani masalah kemiskinan, dakwah baginda dan sebagainya; kesemuanya
tercatat dalam bentuk hadis, jadikan amalan hidup seharian kita, itulah amal
soleh yang sebaik-baiknya.
Untuk beramal soleh harus diingat iaitu mesti
mencakupi kedua-dua bidang iaitu hablum minallah dan hablum minannas, kerana
amalan Nabi saw juga adalah sedemikian juga, Nabi tidak membataskan amalannya
kepada yang hablum minallah sahaja tetapi mencakupi semua perkara yang hablum
minannas bagi merealisasikan moto kesejahteraan
alam (ayat 107 surah al-Anbiya’) sekali gus. Misalnya, dalam revolusi Nabi
saw, baginda memperjuangkan:
·
Baginda
mengajar erti persamaan darjat antara sesama manusia,
·
Memperjuangkan
hak wanita agar diberi kemuliaan yang sama dengan kaum lelaki,
·
Mewajibkan
orag kaya mengeluarkan sebahagian daripada harta mereka untuk diberikan kepada
orang miskin dan fakir,
·
Mengambil
berat terhadap anak-anak yatim, janda, orang kurang upaya, orang yang lemah dan
sebagainya,
·
Mengajar
erti kasih sayang terhadap anak-anak saudara mara, jiran-jiran, serta tunduk
dan patuh kepada ibu bapa,
·
Mengajar
erti sifat pemaaf kepada orang-orang yang melakukan penganiayaan,
·
Tidak
mencetuskan peperangan,
·
Bersikap
baik terhadap haiwan, burung dan serangga, baginda melarang membunuhnya jika
tidak perlu,
·
Mengajar
erti menyayangi tumbuh-tumbuhan.
Inilah
sebahagian daripada revolusi baginda, yang saya ambil dari muka surat 150-153
buku Ke Arah Haji Yang Mabrur, terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. Penjelasannya
boleh dibaca dari buku berkenaan.
Justeru,
untuk menjadi seorang yang bergelar solehin atau orang-orang soleh kita harus
mencontohi perjuangan Nabi saw seperti contoh-contoh di atas; kita dapati
revolusi baginda banyak yang berkait dengan hablum minannas.
Saya kira
adalah mustahil untuk kita menjadi nabi, atau para sahabat baginda kerana zaman
tersebut sudah berlalu. Jadi untuk bercita-cita masuk syurga mungkin boleh
mengikuti jalan orang-orang yang mati syahid: dari blog yang saya temui
menyebut antaranya jalannya ialah wafat pada malam jumaat, mati di medah
peperangan fisabilillah, mati disebabkan penyakit kolera, mati kerana
tenggelam, mati kerana nahas seperti ditimpa runtuhan tanah, mati kerana
melahirkan anak, mati terbakar, mati kerana busung perut, tubercolosis (TB),
mati kerana mem-pertahankan harta dari perompak, mati kerana mempertahan-kan
agama dan jiwa, mati ketika mengerjakan amal soleh (khusnul khatimah).
Persoalannya ialah apakah kita hendak mengambil pendekatan seperti itu, dapatkah
kita, atau mahukah kita mengambil salah satu jalan yang tersebut di atas!
Kecuali yang terakhir itu iaitu menjadi orang soleh, ini serasi dengan yang
disebut oleh ayat 7 surah al-Fatihah.
Amal soleh
Dari
ensiklopedia bebas Wikipedia tersebut bahawa amal soleh merupakan apa sahaja amal orang Islam yang meliputi
gerak hati (termasuk akal), pengucapan lisan dan perlakuan anggota tubuh badan
(termasuk pancaindera) mengikut syariat Islam. Dijelaskan bahawa amal itu
dengan:
·
Niat
yang ikhlas kerana Allah swt
·
Mengikut
rukun, syarat dan cara yang betul,
·
Tidak
dicampuri dengan perkara maksiat dan perkara-perkara yang membatalkannya atau
merosakkannya.
Satu
takrif lagi menyebut, perbuatan yang
sungguh-sungguh dalam menjalan ibadah atau menunaikan kewajipan agama seperti
perbuatan baik terhadap sesama manusia.
Dan satu
lagi menyebut, Amal saleh diertikan
sebuah proses yang baik shingga menghasilkan sesuatu yang baik. Memperbanyak
amal soleh bererti banyak jalan/cara yang baik (halal) untuk memperoleh sesuatu
yang baik. (dan seterusnya) kemudian dituliskan ciri-cirinya, iaitu,
·
Niat
yang tulus
·
Ada
manfaatnya
·
Prosesnya
benar
Jika
diteliti tafsiran-tafsiran di atas itu, terutama butiran yang disenaraikan,
menunjukkan ciri-ciri amal soleh itu sudah terkandung dalam 5K yang telah kita
bincangkan: seperti niat yang ikhlas (K1), cara yang betul, prosesnya benar (K3),
tidak dicampuri dengan perkara maksiat, ada manfaatnya (K4). Jika demikian
kedudukannya maka caranya untuk menjadi orang soleh ialah beribadah.
Dengan
kata lain ialah bahawa orang yang soleh itu adalah orang-orang yang hidup dalam
keadaan beribadah setiap saat, sepanjang masa, ini serasi dengan tujuan manusia
diciptakan iaitu supaya mereka mengabdi
kepada-Ku’ (ad-Zariyat: 56).
Seperti
mana konsep ibadah, konsep amal soleh sering disalaherti – ianya dilihat
sebagai amalan-amalan yang berkaitan dengan sembahyang, zakat, puasa dan haji sahaja,
serta rangkaian-rangkaiannya.
Sebenarnya
seperti mana ibadah, konsep amal soleh
adalah mencakupi juga amalan-amalan dan aktiviti harian kita, sama ada yang
termasuk dalam kategori hablum minallah mahu pun hamblum minannas.
Ramai
yang beranggapan amal soleh itu adalah melakukan ibadat-ibadat yang terkandung
dalam Rukun Islam itu iaitu sembahyang, puasa, zakat dan haji. Sesetengah pula
meng-anggap amal soleh itu adalah perlakuan mengumpul pahala dari sudut hablumminallah
sahaja. Jadi bagi golongan ini, mereka akan melakukan banyak ibadah seperti
sembahyang dan puasa. Sembahyangnya akan dilakukan sebaik mungkin: tepat pada
waktunya, tanpa berlengah-lengah, sentiasa ternanti-nanti ketibaan waktunya;
masanya berada di tempat sembahyang, sama ada di rumah atau di masjid,
kelihatan melebihi orang lain juga; jika merasa tidak cukup dengan menunaikan
sembahyang lima waktu sahaja, ditambah pula dengan sembahyang-sembahyang sunat
seperti sunat rawatib, sunat tahyatul-masjid, sembahyang witir, sembahyang
hajat, sembahyang jenazah, sembahyang dhuha, sembahyang gerhana, dan lain-lain.
Mana-kala ibadah puasanya pula ditambah dengan puasa enam dalam bulan syawal,
puasa hari Isnin dan Khamis, puasa-puasa sempena awal Muharram, dan lain-lain
lagi. Inilah konsep amal soleh bagi kebanyakan kita.
Akibatnya golongan ini jarang dilihat
kelibatnya dalam aktiviti keduniaan, banyak aktiviti hablum-minannas terabai kerana menganggap itu bukan yang
dimaksudkan amal soleh. Sehingga sebahagian besar aktiviti seperti itu, yang
sebenarnya adalah suatu tanggungjawab bagi seseorang Islam, seperti yang
tersebut dalam senarai revolusi Rasulullah saw, tetapi kurang dipedulikan.
Inilah fenomena yang jelas ujud dalam masyarakat Islam. Islam itu dipandang
seperti terlalu sempit, lebih terfokus kepada perkara-perkara yang berkaitan fardu
ain sahaja, hal-hal hablum-minannas
tidak begitu ketara, seolah-olah Islam adalah agama untuk keTuhanan
semata-mata. Akibatnya, ramai umat Islam tidak mencerminkan peribadi Islam itu
secara total.
Jika mendirikan zat sembahyang itu sahaja amal
soleh, tentulah hamba Allah yang beramal selama 500 tahun seperti dalam riwayat
yang disebutkan sebelum ini akan masuk syurga, tetapi mengapa permohonannya
supaya dimasukkan ke syurga dengan sembahyangnya ditolak, dan sebuah hadis lagi
menyebut sembahyang sahaja belum cukup.
Jadi, ini menggambarkan bahawa amal soleh itu bukanlah amalan-amalan yang
berkait dengan sembahyang, puasa, zakat dan haji sahaja.
Masuk syurga dengan rahmat Allah
Kunci masuk
syurga ialah rahmat Allah, bukan pahala amalan-amalan kita. Sebuah hadis
daripada Jabir, katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda,
‘Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau
melepaskan dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat
Allah s.w.t. belaka.’ (Terjemahan Hadis Shahih Muslim: 2414)
Sebuah
hadis lain yang pernah disebut dalam satu ceramah agama di sebuah surau
menyebut,
‘Sembahyang kita belum dapat menjamin masuk syurga
kecuali setelah mendapat rahmat Allah.’
Kedua-dua
hadis ini menunjukkan bahawa kunci pintu syurga ialah rahmat Allah, bukan
amalan-amalan seperti sembahyang dan sebagainya.
Bagaimanakah
cara untuk mendapat rahmat Allah s.w.t.?
‘Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada
orang-orang yang berbuat baik.’ (al-Araf, 7: 56)
Manakala hadis Abu Daud dan at-Tarmizi pula
menyebut,
‘Orang-orang yang penyayang maka Allah Taala
akan menyayangi mereka (memberikan rahmat kepada mereka), sayangilah/kasihilah
penduduk bumi, nescaya penduduk langit akan menyayangi kalian.’
Kedua-dua
dalil ini dengan jelas menyebutkan antara amalan yang akan mendatangkan rahmat
Allah swt ialah berbuat baik dan mengasihi penduduk bumi.
Sebenarnya
banyak lagi ayat-ayat yang menunjukkan jalan bagi mendapat rahmat Allah, yang
kebanyakannya ditujukan terus kepada kita, antaranya ialah,
‘Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan
amal-amal yang soleh, mereka itulah penghuni-penghuni syurga, mereka kekal di
dalamnya.’ (al-Araf, 7: 42)
‘Dan
sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa
bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya.’
(al-Baqarah, 2: 25)
Ayat-ayat di atas ini tidak menyebutkan secara
langsung tentang bagaimana caranya untuk mendapat rahmat Allah swt, namun
dengan ayat itu tadi Allah membayangkan golongan-golongan yang akan
mendapatnya, iaitu mereka yang berbuat baik, penyayang,
dan beramal soleh. Jadi, inilah antara jalan-jalan untuk mendapat rahmat
Allah swt.
Semua orang tahu apakah maksud berbuat baik,
penya-yang, dan apakah yang hendak dilakukan untuk berbuat baik. Dari yang di
atas tadi yang menariknya ialah bahawa amal soleh juga adalah satu jalan untuk
mendapatkan rahmat Allah, dan amal soleh juga adalah jalan untuk mengabdikan
diri kepada Allah, justeru sama ada kita hendak menjadi seorang yang entiasa
beribadah, atau hendak menjadi seorang yang soleh, mahupun untuk mengharap
rahmat Allah kesemuanya akan menuju ke jalan yang diredai Allah swt.
Antara jalan-jalan untuk mendapat rahmat Allah
yang baru disebut tadi ialah berbuat baik, penyayang, tetapi mengapa pula Allah
hanya mewajibkan kita menunaikan sembahyang, zakat, puasa dan haji. Persoalan
ini ditimbulkan kerana seolah-olah dua perkara ini adalah berlainan – tidak ada
perkaitan antara sembahyang dan yang lain-lain itu dengan berbuat baik dan
penyayang.
Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi menulis dalam bukunya,
‘Antara kefahaman terbaik kita terhadap ajaran agama Allah ialah apabila
kita mengetahui tentang tujuan pemberian beban kewajipan yang mesti kita
lakukan.’ (Terjemahan Fiqh Keutamaan, 48)
Kita maklum bahawa ibadah-ibadah yang diwajibkan kita
menunaikannya ialah sembahyang, zakat, puasa dan haji, jadi frasa kata beban
kewajipan yang mesti kita lakukan di sini, adalah merujuk kepada
ibadah-ibadah tersebut.
Kita lihat petikan ini juga menarik perhatian kita bahawa
kita harus mengetahui tentang tujuan-tujuannya, dan mereali-sasikannya. Dr. Yusuf menambah,
‘Semua orang sependapat bahawa hukum-hukum syariat secara menyeluruh
memiliki alasan, dan juga terdapat tujuan tertentu yang ada di sebalik bentuk
lahiriah hukum syariat yang harus dilaksanakan itu.’ (Terjemahan
Fiqh Keutamaan, 47)
Dan lagi,
‘Allah yang Maha Bijaksana tidak akan membuat syariat agama tanpa tujuan,
sebagaimana Dia tidak akan menciptakan sesuatu yang batil.’ (Terjemahan Fiqh Keutamaan, 48)
Kenyataan
beliau ini bolehlah disimpulkan bahawa ibadah sembahyang dan yang lain-lain itu
bukanlah setakat ibadah ritual semata-mata, yang kita tunaikan sebagai tanda
keimanan, iaitu kerana Allah memerintahkan tetapi ada tujuan di sebaliknya yang
Allah menghendaki kita mencapainya.
Perkara ini disebut juga oleh Prof. Dato’ Dr.
Haron Din dalam bukunya menyebut,
‘Setelah kita mempunyai keimanan dan membentuk sikap-sikap hidup
berdasarkan rukun-rukun keimanan tersebut, atau setelah kita mempunyai gambaran
mengenai hidup berdasarkan rukun-rukun itu, apakah yang seharusnya kita lakukan
selepas itu?’ (Manusia dan Islam, 93).
Dan lagi,
‘Iman itu tidaklah (cukup) dengan berangan-angan dan berkata-kata
sahaja, akan tetapi mestilah dengan keyakinan yang bulat di hati dan diikuti
dengan amalan-amalan yang sesuai dengan iman itu’. (Manusia dan Islam, xi)
Petikan-petikan ini menggambarkan bahawa ada lagi
amalan-amalan yang mesti kita lakukan selepas menunaikan ibadah-ibadah yang
terkandung dalam Rukun Islam itu, bagi menyempurnakan keimanan kita, itu sebabnya Dr. Yusuf yang
mengatakan bahawa ada tujuan tertentu di sebalik bentuk lahiriah hukum syariat: pada lahirnya kita mendirikan sembah-yang, tetapi di sebalik sembahyang kita ada
tujuannya. Situasi yang sama juga kita gunakan untuk ibadah-ibadah zakat, puasa
dan haji.
Apakah
tujuannya?
Satu ayat dalam al-Quran
menyebut,
‘Dirikanlah sembahyang untuk mengingati-Ku.’
(Toha, 20: 14)
Antara lain lagi ialah
seperti yang disebut oleh Prof. Dato’ Dr. Haron Din dalam bukunya,
‘Ibadat merupakan pelan
induk yang mengikat antara hamba dengan Tuhan.’ (Manusia dan Islam, 113)
Ibadat di sini termasuklah
ibadah sembahyang, dinyatakan bahawa sembahyang kita adalah bertujuan mengikat
hamba dengan Tuhan. Di muka surat yang sama, beliau menyebut,
‘Ibadat adalah antara nilai
Islam yang penting sekali kerana ia memainkan peranan yang berkesan untuk
membina keperibadian dan memajukan masyarakat.’ (Manusia dan Islam, 113)
Satu ayat dalam al-Quran yang sering kita
dengar menyebut, maksudnya,
‘Dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang
mencegah (perbuatan) keji dan mungkar.’ (al-Ankabut, 29: 45)
Ayat-ayat ini menggambarkan
bahawa sembahyang kita berkait dengan sesuatu yang di luar sesi sembahyang, seperti
perbuatan keji dan kemungkaran, keperibadian dan kemasya-rakatan – bukankah kesemua
yang tersebut ini berada di luar sesi sembahyang, ianya berlaku dalam aktivit
seharian kita!
Demikianlah
antara dalil-dalil yang menunjukkan bahawa hakikatnya ibadah sembahyang kita
bukan sekadar mendirikan zatnya sahaja, tetapi ada tujuannya yang mesti
dicapai, seperti untuk mengikat hamba dengan Tuhannya, membina keperi-badian
dan memajukan masyarakat, menghindarkan diri kita dari perbuatan keji dan
mungkar.
Kita juga sering mendengar ungkapan yang
menyebut sembahyang adalah tiang agama, apakah yang dimaksudkan itu? Dari Muaz ra katanya Rasulullah saw pernah
bersabda, yang maksudnya,
‘Pokok segala urusan adalah Islam, dan tiangnya
adalah sembahyang, dan puncaknya adalah jihad.’ (Ensiklopedi Shalat 1, 171)
Hadis
ini menggambarkan bahawa Islam adalah
pokok segala urusan. Ini bermaksud bahawa segala urusan hidup, tiangnya adalah
sembahyang. Bila disebut segala urusan hidup,
bermaksud mencakupi segala bidang kehidupan termasuk aqidah, perundangan,
politik, ekonomi, sosial, dan sebagainya, dan secara tidak langsung ini
menggambarkan cara hidup atau way of life;
manakala disebut tiangnya adalah
sembahyang, meng-gambarkan bahawa sembahyang kita adalah asas kepada
tertegaknya cara hidup Islam. Fakta ini menguatkan lagi tanggapan bahawa ibadah
sembahyang kita bukan sekadar menegakkan zatnya sahaja, tetapi umpama satu
proses ke arah menegakkan cara hidup Islam. Jadi, hakikatnya ibadah sembahyang
kita itu ada tujuan atau matlamatnya.
Jadi
pembentangan di atas ini bolehlah disimpulkan bahawa rahmat Allah akan sampai
kepada orang-orang yang merealisasikan tujuan atau matlamat ibadah sembahyang
itu. Jika kita semak semula pembentangan di atas ini kita boleh dapati bahawa
tujuan sembahyang itu mencakupi bidang hablum minallah dan minannas.
Banyak
lagi tujuan dan matlamat ibadah sembahyang kita yang boleh diperolehi, selain
daripada yang disebut oleh ayat-ayat al-Quran atau hadis; ianya boleh dikenali
daripada bacaan-bacaan, perlakuan-perlakuan, hukum-hakam dan etika dalam bab
sembahyang kita, namun buku ini tidak berhajat untuk membentangkannya.
Kita sedang membincangkan tentang amal soleh yang
boleh membawa rahmat Allah swt; jadi apa yang dibentangkan di atas ini tadi adalah
antara jalan-jalannya yang boleh kita laku-kan sebagai amalan-amalan harian kita.
Misalnya,
jika kita melihat ayat 2 bahawa Allah mentadbir sekalian alam, kita boleh mencontohinya
dengan mengambul tahu tentang kebajikan dan kebersihan alam sekitar, dan ayat 3
yang menyebut sifat Allah yang ar-Rahman
dan ar-Rahim, juga boleh kita jadikan
sikap yang serupa terhadap orang lain dan makhluk keseluruhannya mengikut kemampuan
yang kita ada.
Kita dianugerai dengan anggota badan dan
tenaga, panca-indera yang lima dan akal yang mampu berfikir dan berikhtiar maka
kita harus gunakan semampunya bagi melakukan sesuatu untuk faedah orang lain
dan makhluk keseluruhannya; inilah antara jalannya untuk menjadi orang soleh.
‘Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang
yang berbuat baik.’ (al-Aaraf, 7: 56).
Rasanya sudah cukup dengan beberapa contoh seperti yang dibentangkan
di atas ini untuk mencari yang lain-lain lagi, lalu kita jadikan amalan seharian
yang berterusan, setiap saat dan sepanjang masa.
‘Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada
orang-orang yang berbuat baik.’ (al-Aaraf, 7: 56).
Hadis Abu Daud dan at-Tarmizi pula menyebut, ‘Orang-orang
yang penyayang, maka Allah Taala akan menyayangi mereka (memberikan rahmat
kepada mereka), sayangilah/kasihilah penduduk bumi, nescaya penduduk langit
akan menyayangi kalian.’
‘Menyerah kepada Allah serta mengharapkan rahmatNya
tidak boleh berlaku, melainkan sesudah berbakti dan beramal soleh.’ (Syeikh
Abu Said al-Kharraz)
‘Sesungguhnya mencita-citakan pengampunan
itu telah memper-dayakan banyak orang, sehingga mereka meninggalkan dunia ini
dalam muflis, tiada mempunyai bekalan amal soleh sekali.’ (Syeikh Abu Said al-Kharraz)
Ibadah dan amal soleh
Sama
ada berbakti, berbuat baik dan menyayangi
penduduk bumi, jika dilakukan dengan memenuhi 5K yang telah kita
bincangkan itu bererti kesemua perlakuan itu adalah ibadah dalam ertikata yang
menjurus kepada amal soleh, dan ganjaran-nya ialah rahmat Allah. Dengan kata
lain sama ada hendak disebut amal soleh
atau ibadah kedua-duanya menggunakan
konsep 5K yang telah dibincangkan sebelum ini.
Untuk beramal soleh kita mesti ikhlas, niatnya
mesti hanya kerana Allah, agendanya
juga hanya yang diredai Allah iaitu mencakupi perkara-perkara-perkara yang
hukumnya harus, sunat dan wajib sahaja, kaedah melakukannya tidak merosak-kan
atau menjejaskan kepentingan dan kesejahteraan orang lain, dan natijahnya juga
baik di sisi Allah swt, dan yang terakhir sekali ialah tidak meninggalkan
perkara-perkara yang asas yang disebut sebagai fardu ain.
Sebuah
hadis riwayat Muslim menyebut, yang maksudnya,
‘Amalan seseorang itu tidak akan memasukkannya
ke syurga dan tidak menjauhkannya dari api neraka termasuk juga aku, melainkan
dengan rahmat Allah’.
(Ke Arah Haji Yang Mabrur, 156)
Amalan
yang dimaksudkan di sini ialah sembahyang, zakat, puasa dan haji. Disebut dalam
hadis ini bahawa amalan-amalan ini sahaja tidak dapat menjamin masuk syurga.
Apakah yang hendak dilakukan
Gaya
hidup yang lama adalah berdasarkan kepada konsep bahawa ibadah itu ialah
sembahyang, zakat, puasa dan haji serta rangkaian-rangkaiannya, jadi pola hidup
hariannya ialah beribadah hanya dengan mendirikan sembahyang serta
rangkaian-rangkaiannya, dan masa selebihnya dilakukan dalam bentuk bukan
beribadah: gerak hati (niat), percakapan dan perbuatannya adalah bukan ibadah.
Gaya
hidup yang baru pula adalah berdasarkan kepada konsep ibadah yang bermaksud bahawa
setiap gerak hati, percakapan dan perbuatan adalah ibadah, jadi pola hidup
sehariannya melihat bahawa kesemua perkara yang hendak dilakukan adalah ibadah belaka.
Satu lagi
masalahnya ialah hendak membiasakan diri dengan niat kerana Allah untuk setiap aktiviti yang hendak dilakukan.
Masalah
yang paling besar hanya dihadapi oleh orang-orang yang tidak banyak mengetahui
hukum-hakam yang hendak dijadikan sandaran kerana
Allah.
Memang
tidak boleh dinafikan bahawa masih ramai yang tidak mengetahui bahawa setiap
perbuatan kita ini ada hukum-hakamnya. Misalnya kebersihan, ramai tidak menyedari
adanya ayat al-Quran yang berkaitan seperti ayat 107 surah al-Anbiya, membunuh
semut atau haiwan adalah dilarang kerana ada hadis yang menyebut demikian, dan
sebagainya. Berapa ramaikah yang mengetahui perkara-perkara ini misalnya. Jadi
di sinilah letaknya keperluan menuntut ilmu.
Sesetengah
aspek kehidupan harian memang diakui umum adalah baik seperti membantu orang
dalam kesusahan, memberi makan haiwan, menjaga keselamatan, etika pergaulan dan
bermasyarakat, menghormati orang tua, menyayangi anak yatim, dan sebagainya, tetapi
apakah ayat-ayat atau hadis yang berkaitan dengan perkara-perkara ini; di
sinilah letaknya hukum wajib menuntut ilmu. Dengan ilmu kesemua perkara ini tidak
menjadi masalah untuk menjadikan aktiviti harian kita ibadah.
Bagaimana
pula halnya bagi aspek-aspek kehidupan yang dilarang, yang bermaksud bagaimana
hendak mengetahui bahawa sesuatu percakapan itu dilarang atau tidak (yang
dilarang di sini ialah perkara-perkara yang makruh), misalnya, bolehkah kita
bergurau senda, usik mengusik, dan setakat manakah pula yang dibolehkan, misalnya
dari segi etika boleh-kah kita bersembang dan ketawa berdekah-dekah di tempat umum
seperti di restoran.
Batas-batas
yang boleh atau tidak boleh hendaklah dilihat dari kriteria yang lima itu,
dengan kata lain 5K yang telah kita bincangkan sebelum ini boleh dijadikan
senarai semak sama ada sesuatu amalan itu boleh atau tidak.
Misalnya
jika kita melihat dari sudut natijah
sahaja sudah memadai untuk memberi kita keputusan: jika mendatangkan natijah yang tidak baik haruslah
dijauhi: gurauan dan usik mengusik yang boleh menyebabkan berkecil hati apalagi
jika kemarahan sudah pasti tidak dibenarkan. Dari sudut kaedah yang kita gunakan, jika boleh mendatangkan mudarat seperti
kecederaan, kesakitan, memberi malu, atau menjatuhkan
maruah maka harus dijauhi.
Kedua-dua
nilai yang tersebut ini adalah nilai sejagat, yang dapat diterima oleh
mana-mana tamadun dunia, malah jika hendak dilihat dari sudut pandangan agama
sekalipun tidak ada mana-mana agama yang pandangannya bercanggah dengan
nilai-nilai ini. Jadi, ketika hendak melakukan sesuatu, sama ada percakapan
atau perbuatan jika ini dijadikan panduan akan menjuruskan kita menjadi orang
baik-baik (beribadah).
Bagi
orang Islam harus memenuhi kesemua 5K yang telah dibincangkan untuk menjadikan aktiviti
harian ibadah, manakala bagi orang yang bukan Islam jika dipenuhi K2, K3 dan K4
ia merupakan ramuan yang baik untuk menjadi orang yang bermoral.
Semoga
buku ini dapat memberikan kefahaman yang lebih baik tentang konsep ibadah, dan
dengannya akan meletakkan diri kita dalam keadaan sentiasa beribadah dan
menjadi orang yang soleh yang akan mendapat rahmat Allah
Sekian,
segala yang baik itu datangnya dari Allah jua dan yang tidak baik adalah
kelemahan saya sendiri.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment