2
Mengapa
Mesti Beribadah
Sebagai seorang Islam jawapan
kepada soalan di atas ini tentunya kerana perintah Allah swt seperti firman-Nya
dalam ayat 56
surah az-Zariat,
لِيَعْبُدُونِ إِلَّا وَالْإِنْسَ الْجِنَّ خَلَقْتُ وَمَا
yang maksudnya,
‘Tidaklah Aku mencipta jin dan manusia melainkan agar
beribadah kepada-Ku’.
Antara lain lagi ialah
الدِّينَ لَهُ مُخْلِصِينَ اللَّهَ لِيَعْبُدُوا إِلَّا أُمِرُوا
وَمَا
‘Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah
Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama’. (al-Bayyinah: 5)
مَاءً السَّمَاءِ مِنَ أَنْزَلَ اللَّهَ أَنَّ تَرَ أَلَمْ
‘Maka beribadahlah kepada Allah dengan memurnikan ketaatan
(mu) untuk-Nya’.
(az-Zumar: 21)
Hadis daripada Abu
Daud dan Nasa’I pula menyebut,
‘Sesungguhnya Allah tidak menerima sesuatu amal perbuatan
kecuali yang murni dan hanya mengharap keredhaan Allah’.
Jawapan yang didasarkan kepada ayat
al-Quran dan hadis seperti di atas ini mungkin boleh memuaskan hati pendengar
yang beragama Islam, tetapi dapatkah mereka yang bukan Islam menerimanya!
Beribadah bererti tunduk patuh iaitu mematuhi segala perintah-Nya dan menjauhi
segala larangan-Nya. Apakah rahsia di sebalik perintah dan larangan Allah swt!
Islam adalah agama
untuk kesejahteraan, sejahtera jasmani, rohani dan akal, jadi
perintah-perintah dan larangan-larangan itu adalah cara untuk mencapainya.
Untuk kesejahteraan
manusia
Allah mencipta manusia
disediakan pula dengan panduan dan tatacara hidup seperti yang tersebut dalam
al-Quran adalah bertujuan untuk kesejahteraan manusia: perintah-Nya adalah
untuk kebaikan (maslahah) manusia manakala
larangan-Nya pula adalah untuk mengelakkan manusia dari sebarang gejala buruk
dan kerosakan (mafsadah).
Hikmah di sebalik perintah: Banyak ayat dalam
bentuk perintah yang boleh kita cari dari al-Quran; misalnya yang biasa kita
dengar ialah ayat 49 surah al-Ankabut yang maksudnya,
وَالْمُنْكَرِ الْفَحْشَاءِ عَنِ تَنْهَىٰ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ
وَأَقِمِ
‘Dirikanlah sembahyang.
Sesungguhnya sembahyang mencegah (perbuatan) keji dan mungkar.’ (al-Ankabut, 29: 45)
Apakah perbuatan keji
dan mungkar yang dapat dicegah dengan sembahyang kita. Kita ambil satu atau
dua contoh hukum dalam bab sembahyang; saya mengambil sembahyang sebagai
contoh kerana inilah ibadah yang paling awal kita diperintahkan menunaikannya.
Tentu ada hikmah yang besar di sebalik ibadah ini.
Dalam kitab Sabilul-muhtadin, tercatat satu
hukum yang menyebut,
‘Makruh sembahyang pada tempat tawaf dan barang sebagainya
daripada tempat yang banyak lalu manusia padanya, dan jika tiada ia jalan
sekalipun.’ (Sabilul-muhtadin, 247)
Hukum
ini asalnya melarang (makruh) kita mendirikan sembahyang di tempat orang
lalu-lalang seperti tempat tawaf, kakilima dan sebagainya. Hukum ini mengambil
contoh tempat tawaf kerana itulah tempat yang jelas ramai orang lalu-lalang,
jadi mendirikan sembahyang di tempat tawaf boleh menimbul-kan kesusahan orang
yang hendak lalu.
Hukum
ini asalnya digunakan sebagai panduan supaya jangan mendirikan sembahyang di
laluan, kerana perbuatan ini boleh menimbulkan masalah kepada orang ramai yang
hendak lalu. Namun, ada iktibar dan pengajaran di sebaliknya iaitu mengajar
kita agar jangan membuat halangan di laluan.
Jadi
dapat dilihat di sini bahawa Allah memerintahkan kita menunaikan sembahyang
kerana di sebalik ibadah ini ada hikmah dan kebaikannya, iaitu untuk
kesejahteraan manusia.
Syaratnya kita
memahami matlamat (maqasid) ibadah ini iaitu sembahyang. Jika tidak kita tidak
akan dapat menyelami hikmah-hikmah di sebalik ibadah sembahyang. Itu sebabnya
Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi menyebut dalam bukunya,
‘Di antara kefahaman terbaik kita
terhadap ajaran agama Allah ialah apabila kita mengetahui tentang tujuan
pemberian beban kewajipan yang mesti kita lakukan.’ (Fiqh
Keutamaan, 48)
Apakah beban kewajipan yang
diberikan kepada kita. Hanya empat sahaja iaitu sembahyang, zakat, puasa dan
haji. Jadi petikan di atas ini menghendaki kita mengetahui tentang tujuan
pemberianya. Dengan kata lain, maqasid sembahyang itu harus diketahui dan
difahami.
Satu contoh lagi ialah
hukum yang menyebut,
‘Siapa yang makan buah ini, yakni bawang putih,
janganlah datang ke masjid.’ (Terjemahan Hadis Sahih Muslim: 513)
Hukum ini disebut juga
dalam sebuah hadis lain iaitu hadis no 517 dalam Terjemahan Hadis Shahih
Muslim.
Kedua-dua hadis ini
asalnya adalah berkaitan dengan ibadah sembahyang, tetapi ada hikmah di
sebaliknya iaitu jangan membuat gangguan, di sini ialah gangguan bau. Jadi
dalam keadaan kita bersama dengan orang lain, harus dijaga agar kita tidak
menimbulkan gangguan bau, tidak kira apakah puncanya adalah mengganggu. Dalam
hidup berjiran janganlah pula kita melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan
gangguan bau. Inilah etika yang terbit dari hukum sembahyang kita.
Antara ayat lain yang
dalam bentuk perintah ialah ayat 223 surah al-Baqarah,
مُلَاقُوهُ أَنَّكُمْ
وَاعْلَمُوا
‘Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu’.
Yang bermaksud buatlah
apa sahaja yang mendatangkan kebaikan untuk diri kita. Apakah yang boleh dan
tidak boleh kita lakukan bagi menjamin kebaikan untuk diri kita? Kita akan
ketemui garis panduannya dalam bab 4 nanti.
Di sana nanti ada
kriteria-kriteria yang menentukannya. Jika kita dapat merealisasikannya maka
akan memperoleh kebaikan dan kesejahteraan. Maksud lain dari ayat itu tadi
ialah janganlah pula kita membuat sesuatu yang boleh mendatangkan kerosakan
kepada diri sendiri. Perkara ini akan disebut dalam bab 4 di bawah perkara
natijah.
Satu lagi ayat
perintah ialah misalnya,
تَفَرَّقُوا وَلَا جَمِيعًا اللَّهِ بِحَبْلِ وَاعْتَصِمُوا
Dan
berpeganglah kamu semuanya kepada tali Allah (agama), dan janganlah kamu
bercerai-berai’.
(al-Imran, 3: 103)
Tentu kalian setuju
bahawa apabila kita berpegang kepada satu peraturan, undang-undang, etika dan
sebagainya kita tidak akan bercerai-berai kerana apabila kita berpegang kepada
satu fahaman kita tidak akan berselisih pendapat dan pandangan, yang hasilnya
ialah kita tidak akan bercerai-berai.
Jadi Allah
memerintahkan sembahyang kerana jika dilihat dari sudut kemanusiaan di sebalik
ibadah sembahyang itu ada hikmah kebaikan buat manusia. Hukum-hakam dan
falsafah dalam ibadah itu boleh diterjemahkan ke dalam bentuk akhlak dan
peraturan hidup yang menjamin kesejahteraan.
Hikmah dari larangan: Larangan
pula bertujuan bagi mengelakkan keburukan dan kerosakan. Allah melarang
berjudi, mengumpat, makan riba’, rasuah dan sebagainya itu kesan dan akibatnya
(natijahnya) membawa perkara yang antaranya merosakkan keharmonian dan
memecahkan perpaduan manusia.
Allah melarang makan
babi dan makanan dari sumber yang tidak halal, minum arak, mendedahkan aurat,
adalah demi untuk kebaikan dan kesejahteraan diri manusia itu sendiri.
Larangan makan babi
bukan semata-mata kerana disebut dalam al-Quran, atau dalam Bible seperti yang
disebut dalam bukunya Isalah bab 65 ayat 2-5, tetapi atas sebab-sebab lain
yang berkaitan dengan kehidupan seharian. Sains telah membuktikan bahawa apa
sahaja yang kita makan akan memberi kesan terhadap tingkah lakunya. Sebenarnya
hal ini telah disebut dalam hadis yang maksudnya, ‘Hati ditempa mengikut makanan dan minuman’.
Hadis ini
memperlihatkan betapa Rasulullah saw amat mengambil berat soal makanan dan
minuman. Rasulullah saw menekankan bahawa antara sebab hati kita degil adalah
kerana makan dan minum benda-benda yang tidak halal. Paling ditakuti ialah
jika kesannya sehingga mencapai tahap menolak kebenaran (kufur) dan seterusnya
menentangnya.
Dr. Zakir Naik menulis
dalam bukunya bahawa babi adalah binatang yang tidak mempunyai perasaan malu.
Babi adalah satu-satunya binatang yang mempunyai tabiat suka menjemput
kawan-kawannya mengadakan hubungan kelamin dengan pasangannya, tidak ada
binatang lain sepertinya. Jadi orang yang mengamalkan makan babi boleh
mempunyai tabiat tersebut, misalnya Dr. Zakir menyebut di Amerika ramai yang
makan babi, mempunyai tabiat seperti yang disebut,
‘Many times after dance parties, they have swapping of
wives’.
(Most Common Questions Asked By Non Muslim, 46)
Itulah antara
keburukan yang jarang diketahui. Antara lain lagi ialah kerana babi adalah
binatang yang kotor, boleh menyebabkan tidak kurang daripada tujuh puluh jenis
penyakit, antaranya, A person can have
various helminthes like roundworm, pinworm, hookworm, etc. One of the most
dangerous ia Taenia Solium, (Most Common Questions Asked By Non Muslim,
45)
Larangan minum arak juga
bukan semata-mata kerana telah disebut dalam al-Quran tetapi kerana boleh
membawa kesan buruk kepada peminum itu sendiri malah orang lain juga. Ini
disebabkan arak boleh menjejaskan pusat rencatan otak.
Pusat rencatan ini
Allah jadikan sebagai benteng yang menjauhkan seseorang dari melakukan sesuatu
yang difikirkan salah atau tidak bermoral seperti menggunakan bahasa kasar
terhadap ibu bapa, seseorang yang berhajat membuang air kecil atau besar tidak
akan melakukannya di tempat terbuka tetapi di tandas, dan sebagainya. Arak
adalah bahan yang menjejaskan pusat rencatan ini, menyebabkan peminumnya tidak
dapat lagi mengawal pusat rencatan itu, lalu tergamak melakukan sesuatu yang
tidak bemoral dan sebagainya.
Larangan makan daging
binatang yang tidak disembelih juga bukan semata-mata kerana dilarang makan
darah seperti yang disebut dalam al-Quran tetapi kerana boleh mendatang-kan
keburukan kepada diri manusia. Antaranya disebut bahawa darah adalah antara
bahan yang terbaik untuk membiak mikrob. Dengan kata lain darah adalah habitat
mikrob yang paling baik. Jadi darah dalam badan ayam, kambing atau lembu dan
lain-lain perlu dikeluarkan sebanyak mungkin (melalui penyembelihan) sebelum
dimakan. Dengan cara ini diri kita terhindar dari pencemaran mikrob.
Contoh-contoh larangan
di atas ini termasuk di bawah hukum haram kerana kemungkinan berlakunya akibat
dan kesan buruknya amat besar. Larangan yang diletak di bawah hukum makruh mungkin kerana kesan dan akibat
buruknya tidak sebesar yang haram. Misalnya, merokok hukumnya hanya makruh
kerana kesannya mungkin hanya dirasai oleh sese-tengah orang sahaja tetapi
tidak kepada sesetengah yang lain; dengan kata lain ada orang yang akan
mengalami kesan buruk dari merokok itu, tetapi tidak semua akan mengalaminya.
Namun larangan yang makruh ini adalah sebagai langkah berwaspada terhadap
akibatnya yang mungkin berlaku kerana prinsip Islam ialah menghindari lebih
baik dari mengubati.
Tidak mengamalkan
perkara-perkara yang di bawah kategori sunat juga dikira sebagai makruh, kerana perintah walaupun yang
hanya sunat sahaja itu boleh memberikan kebaikan, jika tidak diikuti pula
hukumnya makruh kerana membawa kepada kesan dan akibatnya yang tidak pasti, misalnya,
apabila kita disunatkan tidur mengiring atas rusuk kanan kerana tidak mahu
membebankan jantung kita. Jika diamalkan akan membawa kebaikan kepada jantung
kita tetapi jika tidak akan memungkinkan jantung kita mengalami masalah. Di
sini kesan dan akibatnya tidak pasti berlaku. Misalnya bagi orang yang
berlebihan berat badan mungkin akan terjadi, tetapi tidak pula bagi orang yang
kurus. Jadi hukum makruh ini sebagai cara untuk manusia membuat pilihan sama
ada hendak meninggalkannya atau tidak: jika ditinggalkan akan membawa
kebaikan, dan jika dilakukan juga boleh membawa keburukan.
Mematuhi perintah dan menjauhi larangan adalah antara kriteria ibadah
yang akan dijelaskan kemudian. Kerana itu Allah menghendaki manusia agar
sentiasa beribadah kepada-Nya, dalam erti kata sentiasa mengikuti jalan yang
lurus yang Allah sediakan untuk manusia. Dengan beribadah kita akan terhindar
dari segala keburukan yang timbul dari larangan-larangan-Nya dan mencapai
kesejahteraan hidup diri dan masyarakat dari perintah-perintah-Nya.
Dunia
dan akhirat
Allah swt menjadikan
manusia untuk hidup dalam dua alam iaitu alam dunia dan alam akhirat. Banyak
ayat al-Quran yang menyatakan atau menggambarkan kedudukan ini antara-nya yang
bermaksud,
تُرْجَعُونَ لَا إِلَيْنَا وَأَنَّكُمْ عَبَثًا خَلَقْنَاكُمْ أَنَّمَا
أَفَحَسِبْتُمْ
‘Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami
menciptakan kamu secara main-main (sahaja) dan bahawa kamu tidak akan
dikembalikan kepada Kami?’ (al-Mukminun, 23: 115)
Ayat ini menggambarkan
bahawa kita akan kembali menemui Allah swt, dan tempatnya ialah di akhirat.
Hal ini disebut juga dalam ayat 4 surah al-Fatihah yang menyebut
الدِّينِ
يَوْمِ مَالِكِ (Allah
memiliki hari pengadilan).
Kesejahteraan hidup di
dunia adalah bergantung kepada apa yang kita usahakan. Allah swt yang
sifat-Nya ar-Rahman telah menyediakan segala keperluan hidup manusia seperti
yang kita lihat sekarang ini – bumi dengan segala isinya sama ada yang di atas
muka bumi, dalam air laut atau di udara disediakan untuk manusia
mendapatkannya sebagai makanan dan minuman serta boleh dikumpul-simpan atas
usaha masing-masing.
Di dunia manusia
dijadikan sebagai makhluk yang dilengkapi dengan tujuh kemampuan seperti yang
telah disebut sebelum ini. Dengan tujuh kemampuan ini manusia mampu mengendali
hidupnya di dunia, meneroka segala sumber alam yang Allah sediakan. Allah
sediakan rezeki seperti yang disebut dalam ayat 21 surah al-Mulk,
رِزْقَهُ أَمْسَكَ إِنْ يَرْزُقُكُمْ الَّذِي هَٰذَا أَمَّنْ
‘Atau siapakah yang dapat memberimu rezeki jika Dia
menahan rezekinya?’.
Atas sifat-Nya Yang ar-Rahman memberi kita peluang
untuk mendapat sebanyak mana sekalipun harta dan kekayaan, tidak kira sama ada
yang Islam mahupun tidak Islam. Atas rahmat-Nya yang melimpah ruah inilah
manusia akan menikmati kehidupan mengikut tahap pencapaiannya. Pendek kata
manusia yang dilengkapi dengan tujuh kemampuan itu akan hidup atas rezeki yang
diusahakannya.
Selepas kematian, kita
akan dibangkitkan semula dan hidup di satu alam yang kita panggil alam akhirat.
Namun keadaan kita tidak lagi seperti yang tersebut di atas tadi – mempunyai
tujuh kemampuan untuk menjalankan usaha-usaha mencari rezeki, tetapi di
akhirat kelak kita tidak lagi menjalan-kan aktiviti seperti mana di dunia,
tetapi menjalani kehidupan atas hasil-hasil usaha yang telah kita jalankan
ketika di bumi.
Kesejahteraan atau
kesengsaraan hidup di akhirat adalah bergantung kepada usaha-usaha yang kita
jalankan ketika hidup di dunia. Manusia yang menjalani hidup di dunia mengikut
garis panduan dan pedoman yang ditetapkan Allah sahaja akan menikmati
kesejahteraan hidup di akhirat.
Kemewahan hidup di
akhirat adalah bergantung kepada pahala yang terkumpul. Pahala ialah sesuatu yang disebut sebagai ganjaran
(pahala) bagi setiap kebajikan yang kita lakukan. Inilah yang dijanjikan
oleh Allah swt kepada hambanya yang bernama manusia.
Allah swt menyatakan
bahawa Dia menciptakan manusia dan jin untuk beribadah kepada-Nya seperti yang
disebut oleh ayat yang maksudnya, ‘Tidak
Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku’. Dengan
jelas ayat ini menyatakan tujuan manusia dijadikan adalah untuk beribadah
kepada-Nya. Apakah yang dimaksudkan dengan beribadah itu, akan dijelaskan
dalam satu bab kemudian. Jadi kita harus menjalani kehidupan di dunia ini
mengikut asal tujuan dijadikan itu iaitu beribadah.
Jika di dunia kita
menjalani kehidupan yang sentiasa beribadah kepada-Nya maka Allah akan
memberikan segala kemewahan dan kesenangan di akhirat kelak. Segala kemewah-an
dan kesenangan ini adalah merupakan timbunan ganjaran (pahala) yang
dihimpunkan oleh Allah di akhirat sana. Lebih banyak ibadah yang kita jalankan
lebih banyak pula harta dan kemewahan yang disediakan untuk kita, sebaliknya
jika sedikit ibadah yang kita lakukan sedikit pula harta dan kesenangan yang
akan kita perolehi. Dengan kata lain kesejahteraan hidup di akhirat kelak
adalah bergantung kepada usaha-usaha yang kita jalankan ketika di dunia. Namun
harus diingat bahawa ibadah yang dimaksudkan di sini adalah mencakupi ibadah
umum, bukan terbatas kepada amalan yang berkait dengan sembah-yang, puasa,
zakat dan haji serta rangkaian-rangkaiannya.
Di akhirat kelak kita
sudah tidak berpeluang lagi untuk melakukan sebarang usaha untuk menghimpunkan
keperluan hidup kita. Kita hanya akan menikmati hasil-hasil ganjaran yang
Allah himpunkan. Apakah yang harus kita lakukan di dunia agar kita menjadi
manusia yang hidup dalam lingkungan kehidupan yang penuh kemewahan di akhirat!
Tiada jalan lain yang
dapat kita lakukan selain daripada beribadah kepada-Nya seperti yang
dinyatakan oleh ayat di atas tadi. Usaha-usaha yang kita jalankan itu jika
boleh biarlah sampai ke tahap yang dikehendaki oleh ayat 111 surah at-Taubah,
iaitu sehingga diri kita layak untuk dijual beli dengan syurga.
ۚ الْجَنَّةَ
لَهُمُ بِأَنَّ وَأَمْوَالَهُمْ أَنْفُسَهُمْ الْمُؤْمِنِينَ مِنَ اشْتَرَىٰ اللَّهَ إِنَّ
ۖوَيُقْتَلُونَ فَيَقْتُلُونَ اللَّهِ سَبِيلِ فِي يُقَاتِلُونَ
ۚوَالْقُرْآنِ وَالْإِنْجِيلِ التَّوْرَاةِ فِي حَقًّا عَلَيْهِ
وَعْدًا
ۚبِهِ بَايَعْتُمْ الَّذِي بِبَيْعِكُمُ فَاسْتَبْشِرُوا ۚاللَّهِ مِنَ بِعَهْدِهِ أَوْفَىٰ وَمَنْ
الْعَظِيمُ الْفَوْزُ هُوَ وَذَٰلِكَ
‘Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang
beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka
akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka
(antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh (balasan syurga yang demikian
ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah dalam (kitab-kitab)
Taurat dan Injil serta al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan
janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu
jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti
itu) ialah kemenangan yang besar’. (at-Taubah, 9: 111)
Syurga tempatnya adalah
di akhirat di mana segala ganjaran atas setiap perlakuan kita di dunia itu
dihimpunkan. Setiap manusia akan menikmati ganjaran yang dijanjikan itu.
Tidak dinafikan akan
ada antara kita yang tidak mem-punyai apa-apa setibanya di sana kelak kerana
sepanjang hidup-nya di dunia mereka ini tidak beribadah kepada Allah swt, atau
ibadahnya ditolak atas sesuatu sebab, atau ibadahnya tertumpu kepada yang
hablum minallah dan meninggalkan yang hablum minannas, atau terlalu banyak
melakukan dosa terhadap manusia lain dan sebagainya. Beribadah bukan bererti
melakukan aktiviti ritual atau ketuhanan sahaja tetapi mencakupi juga aktiviti
yang berkaitan dengan manusia. Ini akan dijelaskan kemudian.
Lain pula halnya bagi
makhluk-makhluk selain daripada manusia. Mereka akan dihapuskan sebaik sahaja
selesai hari perhitungan dan pengadilan. Baik para malaikat, haiwan mahu-pun
tumbuhan malah makhluk yang tidak hidup sekalipun akan dihapuskan setelah
menjadi saksi sewaktu hari pengadilan. Segala-galanya akan menjadi saksi
kepada apa yang telah manusia lakukan ketika hidupnya di dunia lagi.
Tinggallah manusia menerima nasibnya sama ada di syurga atau neraka.
Kerana itu manusia
harus berusaha ke arah hidup dalam keadaan sentiasa beribadah kepada Tuhan
agar setiap ibadah yang kita lakukan di dunia akan menghasilkan ganjaran
(pahala), yang jika banyak masa hidup kita untuk beribadah lebih banyak dan
menimbun ganjaran yang menanti.
Sedar atau tidak dalam
tulisan-tulisan di atas ini tadi ada menyebut bahawa pahala akan diberi
setelah kita membuat sesuatu kebajikan, yang bermaksud setiap kebajikan yang
kita lakukan akan diberi ganjaran. Ganjaran yang dimaksud itu ialah pahala,
iaitu suatu istilah yang digunakan untuk hari akhirat. Satu kebaikan (ibadah)
yang kita lakukan akan mencipta satu pahala di akhirat. Dengan kata lain pahala
akan disediakan oleh Allah sebagai ganjaran kepada setiap kebaikan yang kita
lakukan di dunia. Kebaikan yang dimaksudkan itu ialah ibadah yang mencakupi
bidang-bidang yang hablum minallah dan hablum minannas.
Secara tersiratnya
kenyataan di atas ini menggambarkan bahawa pahala tidak perlu dicari-cari,
malah Allah swt pun tidak pernah menyuruh kita mencari pahala. Sebaliknya
Allah menyuruh kita membuat kebajikan. Banyak ayat yang menye-but demikian, misalnya.
صَالِحً وَعَمِلَ
الْآخِرِ وَالْيَوْمِ بِاللَّهِ آمَنَ مَنْ
‘siapa sahaja antara mereka yang benar-benar beriman
kepada Allah, hari kemudia dan beramal soleh, mereka akan menerima pahala’. (al-Baqarah, 2: 62)
اللَّهِ عِنْدَ تَجِدُوهُ خَيْرٍ مِنْ لِأَنْفُسِكُمْ تُقَدِّمُوا وَمَا
‘Dan kebaikan apa sahaja yang kamu usahakan bagi dirimu,
tentu kamu akan mendapat pahalanya di sisi Allah’. (al-Baqarah, 2: 110)
Antara lain lagi ialah
ayat 112, 262, 272, 274, 277, 286 dari surah al-Baqarah. Jika kita amat-amati
kesemua ayat yang dimaksudkan itu menyebut amal kebajikan dan amal soleh
terlebih dahulu sebelum disebutkan pahalanya. Tidak ada ayat yang menyarankan
kita mencari pahala.
Hal ini disebut juga
oleh ayat-ayat dalam surah yang lain. Misalnya ayat 115, 136, 145, 148 surah
al-Imran. Ayat-ayat ini hanyalah sebahagian kecil dari 114 ayat lagi mengikut
indeks al-Quran.
Pernah diriwayatkan
bahawa Sayidina Umar mengerah-kan seorang hamba Allah yang sedang berzikir di
sebuah masjid agar beredar dan bekerja, dalam erti kata lain baginda tidak
membenarkan hamba Allah itu membuat pahala dengan berzikir sahaja tanpa
melakukan kebajikan kepada makhluk. Ini memperlihatkan bahawa Allah tidak
menyukai mereka yang hanya mengumpul pahala (?) tanpa melakukan sesuatu usaha
kebajikan.
Satu lagi misalnya
ialah riwayat tentang Muwaffaq, seorang tukang kasut yang tinggal di Baghdad
telah diberi ganjaran haji yang mabrur lantaran mendermakan wang yang ditabung
untuk mengerjakan ibadah haji kepada jirannya yang membela anak-anak yatim
yang sedang kelaparan. Dia tidak sedikitpun berniat untuk mengharap pahala
dari sedekahnya tetapi Allah telah memberi balasannya dengan syurga
seolah-olah dia telah mengerjakan haji dan beroleh haji yang mabrur.
Mungkin orang akan
bertanya mengapa Allah swt memberi pahala kepada orang
yang berniat membuat kebaikan, membaca doa selepas keluar tandas, senyum,
dan sebagainya. Tentu anda setuju jika dikatakan bahawa kesemuanya itu ada
hikmah kebaikan di sebaliknya; sama-samalah kita mencari jawapannya kerana itu
juga adalah suatu ibadah yang tertinggi darjatnya iaitu jihad.
Kesejahteraan
alam
Jika kita amat-amati
konsep ibadah yang akan dibentang-kan kemudian sebenarnya ibadah itu bertujuan
untuk kesejah-teraan sekalian alam. Misalnya antara kriteria untuk menjadikan
satu-satu aktiviti itu ibadah adalah kaedah
melakukannya, iaitu jangan sampai menjejaskan kepentingan dan kesejahteraan
manusia lain atau makhluk; dan antara kriteria lain ialah natijah dari
aktiviti itu hendaklah yang membawa
kebaikan kepada manusia dan makhluk keseluruhannya, bukan yang menjurus
kepada kemungkaran, ini membuktikan bahawa ibadah itu bertujuan untuk
kesejahteraan alam iaitu manusia dan sekalian makhluk.
Kesejahteraan alam
disebut oleh ayat 107 surah al-Anbiya,
لِلْعَالَمِينَ رَحْمَةً
إِلَّا أَرْسَلْنَاكَ وَمَا
yang maksudnya, Tidak Aku utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk kesejahteraan
sekalian alam. Jadi manusia yang mengaku sebagai umat Nabi Muhammad harus
melakukan apa sahaja usaha ke arah kesejahteraan sekalian alam. Jika kita
dapat merealisasikannya bererti kita melakukan ibadah sejajar dengan tujuan
dijadikan iaitu,
لِيَعْبُدُونِ إِلَّا وَالْإِنْسَ الْجِنَّ خَلَقْتُ وَمَا
‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku’. (ad-Zariyat: 56)
.Jadi setiap usaha
yang menjurus kepada kesejahteraan manusia dan alam adalah ibadah yang akan
diberi ganjaran (pahala), yang akan tersimpan di akhirat. Sebaliknya sebarang
tindakan yang membawa kerosakan kepada alam apa lagi yang boleh menjejaskan
kesejahteraan manusia lain akan diberi balasan (dosa), yang juga akan
tersimpan di akhirat sana. Manusia atau makhluk yang teraniaya oleh tindakan
kita itu akan menjadi saksi pada hari pengadilan di akhirat.
Apakah yang boleh kita
lakukan untuk kesejahteraan sekalian alam? Ada dua pendekatan iaitu melakukan
sesuatu yang membawa kebaikan, dan mengelakkan diri dari melakukan sesuatu
yang membawa kerosakan, sama ada keosakan diri sendiri, orang lain atau
makhluk keseluruhannya. Kedua-dua pendekatan ini akan kita sentuh dalam bab
seterusnya.
Dalam bab itu nanti
kita akan dapat melihat K2, K3 dan K4 (K adalah kriteria) itu boleh dijadikan
senarai semak bagi menentukan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilaku-kan.
Dari mana asal kita
Semua benda, termasuk manusia,
ada tarikh permulaan tentang kejadiannya. Untuk menjelaskan kewujudan semua benda ini, ada tiga cara sahaja:
1. Sama ada ia wujud tidak tentu pasal: tidak
diperbuat, atau diciptakan, atau disebabkan oleh sesuatu,
2. Atau, muncul dengan sendirinya,
3. Atau, ada penciptanya, ada penyebabnya, atau
pembuatnya di luar sana.
Tentu kalian setuju jika
dikatakan bahawa penjelasan yang pertama dan kedua itu adalah mustahil. Tentu
tidak masuk akal untuk menyatakan bahawa segala sesuatu itu timbul tidak
semena-mena. Tentu tidak boleh diterima juga untuk mengata-kan bahawa segala
sesuatu itu muncul dengan sendirinya. Maka alam semesta ini dan segala isinya,
tidak akan muncul dengan sendirinya, atau wujud secara tiba-tiba.
Kesimpulannya, sudah jelas,
bahawa alam semesta ini dan segala isinya yang dapat kita lihat, dengar, rasa,
sentuh sekarang ini ada Pencipta atau Pembuatnya dari luar sana; kita sebagai
manusia yang menjadi sebahagian daripadanya juga ada Penciptanya.
Untuk menyatakan bahawa manusia ini datang daripada
proses ubahansur makhluk lain, atau bahawa manusia ini berasal daripada air,
atau kerana kejadian big-bang maka segala-galanya wujud seperti adanya,
tidak dapat menjawab soalan tentang asal-usul wujudnya alam semesta dan segala
isinya itu, termasuk manusia itu sendiri. Dengan itu, maka kita menyim-pulkan
bahawa sebarang tanggapan yang menidakkan atau tidak menerima kewujudan
Pencipta adalah tanggapan yang palsu.
Alasannya ialah kerana ada tanda-tanda yang
menunjuk-kan bahawa kesemua ciptaan itu seperti diatur atau ditadbir oleh satu
kuasa, misalnya perjalanan matahari, bumi dan bulan itu sentiasa terikat dalam
satu sistem yang tidak pernah berubah sejak dahulu lagi: matahari memancarkan
cahayanya, bumi berputar dan beredar mengelilingi matahari, sementara bulan
pula berterusan beredar mengelilingi bumi. Bersama bumi pula ialah
planet-planet Pluto, Marikh, Jupitar dan lain-lain lagi yang tidak pernah
terpisah dari matahari.
Andaikata planet-planet ini terjadi oleh kejadian big-bang, atau muncul dengan tiba-tiba
bagaimana pula ianya boleh teratur, berjalan dalam satu sistem yang kita
panggil sistem solar itu. Atau mengapa tidak misalnya bulan itu memilih untuk
bercuti rehat untuk menjelajah ke ruang angkasa lain, planet pluto menghampiri
bumi atau matahari dan sebagainya. Jika setiap satu yang tersebut itu misalnya
ujud dengan sendiri-sendiri tentulah masing-masing bebas menentukan perjalanan
dirinya sendiri; apakah perlunya benda-benda itu tadi berpakat duduk dalam
satu sistem misalnya.
Seseekor anjing tidak boleh mengandung jika mengawan
dengan manusia, tumbuhan tidak pernah berubah sifatnya sejak dahulu lagi, air
tidak pernah cuba untuk mendaki ke tempat yang tinggi, api tidak pernah sejuk
dan sebagainya seolah-olah kesemuanya itu ditadbir oleh sesuatu kuasa.
Disebut satu kuasa di sini adalah kerana diandaikan
ada satu lagi kuasa yang menyamai Si Pencipta itu tadi tentunya kuasa yang
kedua ini akan cuba mengubah perjalanan sistem solar itu tadi, atau cuba untuk
mengubah sifat manusia misalnya boleh mengesan gelombang radio supaya mereka
tidak perlu membeli radio atau TV kerana otaknya misalnya boleh mengesan
gelombang yang berkenaan. Tetapi jelas bahawa perjalanan hidup manusia,
haiwan-haiwan, tumbuhan dan sebagainya berterusan seperti adanya sejak dahulu hingga
sekarang; ini membuktikan memang tidak ada kuasa lain selain yang Satu itu
iaitu Pencipta yang kita sering sebut Allah swt itu.
Naturalnya mengakui Sang Pencipta
Justeru, dari apa yang telah
diperkatakan di atas ini, maka sangat manasabah dan natural untuk manusia
untuk mengakui kewujudan dan kuasa Sang Pencipta. Adalah suatu yang natural
dan manasabah, manusia mengakui bahawa semua makhluk dicipta mengikut kehendak
dan limpah kurniaNya, atau apa yang disebut sebagai rahmat. Jadi adalah manasabah dan natural manusia berterima kasih
dan menunjukkan kesyukurannya kepada Sang Pencipta sepanjang hidupnya.
‘Dialah Allah,
tidak ada tuhan selain Dia. Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Yang
Maha Pengasih, Maha Penyayang. Dialah Allah, tidak ada tuhan selain Dia. Maha
Raja Yang Mahasuci, Yang Mahasejahtera, Yang Menjaga Keamanan, Pemelihara
Keselamatan, Yang Mahaperkasa, Yang Mahakuasa, Yang Memiliki Segala Keagungan.
Mahasuci Allah dari apa yang mereka persekutukan. Dialah Allah Yang
Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa,
Dia memiliki nama-nama yang indah. Apa yang di langit dan di bumi bertasbih
kepadaNya. Dan Dialah Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.’ (al-Hasyr, 22-24)
‘Allah, tidak ada tuhan selain
Dia. Yang Mahahidup, Yang terus menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk
dan tidak tidur. MilikNya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi.
Tidak ada yang dapat memberi syafaat di sisiNya tanpa izinNya. Dia mengetahui
apa yang di hadapan mereka dan apa yang di belakang mereka, dan mereka tidak
mengetahui sesuatu apa pun tentang ilmuNya melainkan apa yang Dia kehendaki.
KursiNya meliputi langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara
keduanya, dan Dia Mahatinggi, Mahabesar’. (al-Baqarah, 2: 255)
Sebaliknya, adalah tidak manasabah dan tidak natural
jika manusia fikir dirinya bebas dan serba boleh; manusia yang berfikir
seperti ini akan menjadi besar diri dan sombong terhadap manusia lain dan
Tuhan sekalipun; mereka akan tidak bersyukur atas rahmat yang dinikmatinya – udara
yang untuknya bernafas, makanan yang memberinya tenaga, mata dan telinga dan
segala pancaindera yang digunakan untuk mencapai hajat dan keperluannya, dan
tidak juga bersyukur malah lupa atau terus menafikan kewujudan Tuhan.
Setiap ciptaan
berterusan beribadah
Pancaindera kita dapat merasai sendiri
bagaimana mata-hari dari sejak dahulu lagi berterusan memancarkan cahayanya
tanpa sebarang gangguan dan halangan, bulan berterusan menjalankan peranannya
menentukan bulan dan tahun dengan peredarannya; sama juga halnya gunung-ganang
yang sentiasa tetap pada kedudukannya sejak ribuan tahun dahulu, seperti juga
tumbuhan yang sentiasa tunduk patuh dengan ketetapan Pencipta memberikan
pelindung dan buah untuk manusia dan makhluk, angin bertiup dari satu tempat
ke satu tempat mem-bawa bersamanya benih-benih untuk penerusan kehidupan; awan
berarak di angkasa menabur hujan dan menyirami bumi ini bagi menjadikan
bahagian-bahagian tertentu bumi ini subur untuk tanaman ladang.
Haiwan mengeluarkan susu, daging, dan
digunakan juga sebagai kenderaan untuk manusia dan mengangukut barang;
sehinggakan serangga yang merayap itu pun tidak henti-henti mengikut kehendak
Tuhan yang menjadikannya dan memberi apa sahaja untuk faedah manusia.
Kesemua makhluk ciptaan yang tidak
mempunyai apa-apa sama ada intelek maupun perasaan berterusan tunduk patuh
kepada ketetapan Tuhan – tidak pernah menunjukkan rasa bosan, ponteng,
menyeleweng maupun protes.
(al-Hajj, 22: 18)
(an-Nahl, 16: 49-50)
(ar-Ra’d, 13: 15)
(ar-Rahman, 55: 5-6)
(Ibrahim, 14: 32-34)
Benda-benda hidup dan yang tidak hidup
walaupun dalam bentuk dan naturenya malah corak pengabdian yang berlainan
sentiasa memberikan penghormatan dan mengagungkan Pencipta Yang Maha Agung
mengikut pembawaannya yang tersendiri. Tetapi jelas, hanya makhluk ciptaan yang
mempunyai pemikiran dan hidayah yang nampak kedudukan tersebut.
‘Langit
yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan
tidak ada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu tidak
mengerti tasbih mereka. Sungguh, Dia Maha Penyantun, Maha Pengampun’. (al-Isra’, 17: 44)
‘Tidakkah
engkau (Muhammad) tahu bahawa kepada Allah-lah bertasbih apa yang di langit
dan di bumi, dan juga burung yang mengembangkan sayapnya. Masing-masing
sungguh telah mengetahui (cara) berdoa dan bertasbih. Allah Maha Mengetahui
apa yang mereka kerjakan’. (an-Nur,
24: 41)
Kedudukan manusia dalam
skema ciptaan
Selain
daripada manusia, Allah swt telah menjadikan makhluk-makhluk lain seperti
tumbuhan dan haiwan, dan tidak terkecuali juga para malaikat. Allah swt telah
menetapkan bahawa makhluk-makhluk ini sentiasa tuduk patuh kepada Allah swt.
Tumbuhan
sentiasa menjalani kehidupan seperti yang telah ditetapkan kerana Allah swt
telah memberikan tumbuhan hanya dengan tiga kemampuan sahaja, iaitu:
1.
makan,
2.
tumbesaran, dan
3.
pembiakan.
Dengan
tiga kemampuan ini tumbuhan akan menjalani kehidupannya berdasarkan kepada
tiga perkara itu: tumbuh dan membesar, berbunga, berbuah dan kemudiannya mati.
Pada
asasnya semua tumbuhan adalah seperti itu, tidak ada yang akan protes untuk
melakukan sesuatu yang diluar kesanggupan tersebut. Pendek kata tumbuhan itu
akan menjalani kehidupan secara islam (huruf kecil i).
Haiwan
juga sentiasa menjalani kehidupan mengikut ketetapan Allah swt berdasarkan
kepada lima kemampuan, iaitu:
1. makan,
2. tumbesaran,
3. pembiakan,
4. pengamatan, dan
5. bergerak di bawah
kekuasaan,
Malah
makhluk yang tidak hidup sekalipun sentiasa tunduk patuh kepada ketetapan yang
disebut sebagai sunnatul-lah itu. Misalnya matahari sentiasa memancarkan
cahaya, bumi sentiasa berpusing dan beredar mengelilingi matahari, air akan
sentiasa mencari tempat yang lebih rendah, gravity menarik benda-benda maujud,
geseran boleh menghasilkan haba, elak-trik, dan sebagainya. Tidak ada
mana-mana makhluk yang memohon untuk melakukan sesuatu tindakan selain
daripada yang telah ditetapkan.
Jika
sekadar untuk mencipta makhluk yang berterusan tunduk patuh kepada segala
perintah-Nya maka sudah memadai bagi Allah swt mencipta malaikat, haiwan,
tumbuhan dan makhluk-makhluk yang lain itu, tetapi mengapakah Allah swt mahu mencipta
manusia! Manusia dicipta dan ditempatkan di muka bumi, dan dikehendaki juga
agar sentiasa beribadah kepada-Nya. Apabila malaikat bertanya mengapa Engkau
hendak menjadi manusia yang jelas akan membawa kerosakan dan saling
menumpahkan darah, Allah menjawab aku
tahu apa yang hendak Aku lakukan. Ini disebut dalam satu ayat yang
menyebut,
خَلِيفَةًالْأَرْضِ فِي جَاعِلٌ إِنِّي (perlu pembetulan)
Maksudnya,
Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi ini.
Manusia
yang pertama dijadikan ialah Nabi Adam a.s. dan Hawa, yang diturunkan ke bumi.
Daripada pasangan ini maka berkembang biaklah manusia. Jadi Nabi Adam adalah
khalifah pertama di bumi. Generasi dan keturunan Nabi Adam inilah yang
menyambung tugas baginda seterusnya. Misi utama para khalifah ini ialah menyeru
manusia agar beribadah kepada Allah swt semata-mata bagi merealisasikan ayat 56
surah az-Zariat.
Allah swt
tidak membiarkan manusia teraba-raba mencari kaedah bagaimana caranya untuk
beribadah. Untuk itu Allah swt menurunkan risalah-risalah dan syariat yang
diturunkan melalui para rasul agar manusia tidak menyeleweng dari jalan yang
benar. Dari para rasul ini antaranya yang teragung ialah nabi terakhir iaitu
Muhammad saw. Dengan demikian keseluruhannya manusia mempunyai sejumlah
kemampuan yang tidak dipunyai oleh mana-mana makhluk ciptaan - berbanding
haiwan, manusia mempunyai dua lagi kemampuan iaitu mengenali hal-hal umum, dan mempunyai kehendak
dan kuasa memilih, menjadikan keseluruhannya tujuh kemampuan.
Jadi,
manusia adalah ibarat duta Allah yang membawa risalah yang misinya tersimpul ke
dalam satu istilah iaitu beribadah kepada Allah swt, yang ditempatkan di muka
bumi ini sebagai khalifah untuk menjaga kesejahteraan sekalian alam.
Zikir vs ibadah
Aktiviti-aktiviti yang disandarkan kepada perintah Allah
atau menjauhi larangan Allah swt adalah dikira sebagai zikir. Abdul Wahid dalam
bukunya menyebut,
‘Every work that is done
consciously in accordance with the guidance of God is dzikr’. (Islam the Natural
Way, 50)
Kerja-kerja ini tentunya yang tidak melanggar
larangan-larangan seperti haram atau makruh. Kerja-kerja yang dikaitkan dengan
bahan yang haram, cara menjalankannya juga bertetang-an dengan hukum adalah
dilarang. Lebih lagi jika kerja-kerja yang dilakukan itu mempunyai agenda yang
dilarang, seperti mencuri, menyakiti orang lain, atau menggunakan pendapatan
daripada kerja-kerja itu untuk tujuan menaja gerakan menentang Islam, untuk
berjudi dan sebagainya tidak boleh menjadi zikir, jadi tidak akan menjadi
ibadah sampai bila-bila.
Sementara Abdul Wahid juga membuat perbandingan antara
kerja yang menjadi zikir dengan yang tidak, menyebut
‘The difference between the one who makes
dzikr and one who does not has been likened by the noble Prophet to the
difference between the living and the dead.
Yang bermaksud bahawa sesuatu kerja yang dilakukan sebagai
zikir dengan yang tidak adalah diumpamakan oleh Nabi saw seperti perbezaan
antara yang hidup dengan yang mati.
Hal ini disebut dalam al-Quran, Jika kamu mengingati-Ku Aku akan mengingatimu.
Konsep
zikir yang di atas ini mengandungi ciri-ciri beribadah: dilakukan dengan niat
kerana Allah dan tidak melanggar hukum yang dilarang. Dengan kata lain bahawa
zikir itu ibadah dan ibadah itu adalah zikir. Perbezaannya ialah bahawa zikir
itu perlakuannya manakala ibadah itu adalah hasil dari perlakuannya.
No comments:
Post a Comment