1
Apakah
Ibadah
Apakah dia ibadah.
Apakah pengertian ibadah yang sebenarnya.
Ibadah dalam Islam
telah disalaherti oleh kebanyakan orang termasuk orang-orang Islam sendiri –
beribadah selalu-nya diertikan sebagai amalan ketuhanan (ritual) iaitu mendiri-kan
sembahyang, puasa, bersedekah dan sebagainya. Ibadah yang disebutkan itu dan
seumpamanya hanyalah sebahagian kecil dari konsep ibadah dalam Islam.
Mengikut bahasa ibadah
ialah tunduk patuh. Dalam Kamus al-Mu’jam al-Wasith ibadah ertinya tunduk kepada Tuhan yang menciptakan,
manakala Imam al-Qurtubi pula menyebut asal
ibadah ialah tunduk dan menghinakan diri.
Mengikut istilah Ibnu
Katsir menyebut ibadah adalah taat
kepada Allah dengan melaksanakan hal-hal yang diperintahkan dan menjauhi
hal-hal yang dilarang. Ibnu Taimiyah pula menyebut, Ibadah ialah sesuatu yang mencakupi semua perkara yang dicintai dan
diredhai Allah berupa perkataan atau perbuatan yang Nampak atau pun tidak
Nampak.
Jadi kesimpulannya
ibadah ialah apa sahaja amalan-amalan
yang melambangkan tunduk patuh mematuhi perkara-perkara yang diperintahkan dan
menjauhi perkara-perkara yang dilarang.
Apakah yang dimaksudkan dengan tunduk patuh
itu, dan apakah caranya untuk menunjukkan tunduk patuh itu.
Islam dan islam
Kita tahu bahawa
ciptaan Tuhan bukan setakat alam ini dan segala kandungannya yang dapat kita
lihat sahaja, tetapi luas dan rumit serta menakjubkan. Ciptaan-Nya meliputi
dari benda yang sekecil-kecilnya dan tidak kelihatan seperti proton dan
neutron sehingga penciptaan galaksi yang luas. Ia bukan sahaja luas tetapi
teratur.
Menurut al-Quran,
kesemuanya diungkapkan dengan perkataan realiti, tetapi skopnya tidak terhad kepada sesuatu benda atau
jirim sahaja, iaitu benda-benda yang boleh dilihat, didengar, dihidu dan rasa
sahaja, tetapi termasuk juga yang di luar pengetahuan manusia; contohnya,
al-Quran ada menyebut syurga, iaitu suatu zaman di mana manusia dibangkitkan
semula tetapi tidak dalam bentuk seperti manusia yang ada pada hari ini.
Al-Quran
juga menyebut tentang malaikat yang dicipta dari cahaya dan jin yang dibuat
daripada api; menyebut tentang dunia lain iaitu alam Akhirat, suatu tempat
yang lebih baik dan lebih kekal berbanding dunia ini. Kesemuanya yang tersebut
itu adalah suatu realiti di sisi Allah:
iaitu adalah sebahagian daripada ciptaan Tuhan, ciptaan dari kekuasaan-Nya.
Namun
lantaran tidak dapat melihatnya sekarang ini, mereka tidak dapat menerimanya
sebagai realiti, sebaliknya
menganggapnya sebagai fantasi.
Mereka ini adalah umpama seseorang yang sedang melalui sebatang lebuhraya yang
panjang dan lurus, tidak mempercayai adanya kawasan perumahan atau
perkampungan di di sebalik rimbunan pokok di kiri kanannya semata-mata kerana
berada di luar medan penglihatan mereka.
Mereka
ini terlalu taksub kepada kuasa pemikiran, lalu hanya akan menerima apa yang
boleh dilihat, didengar, di rasa sahaja, tidak mempercayai sebarang berita
yang tidak boleh dibuktikan dengan mata kepala sahaja, atau yang dibuktikan
dengan sains. Sedangkan banyak lagi perkara-perkara yang memang sampai
bila-bila tidak akan dapat dilihat dengan pancaindera semata-mata.
Bagaimana caranya
hendak membuktikan sesuatu berita jika asas penerimaan mereka sedemikian cara!
Misalnya, bagai-mana caranya hendak membuktikan bahawa penduduk bumi ini
sebelum manusia ialah syaitan; bagaimana caranya hendak membuktikan sesuatu
yang telah terjadi lima juta tahun sebelum kelahiran Adam di bumi ini! Sebelum
manusia dicipta memang sudah ada makhluk yang hidup di bumi ini. Misalnya,
Fertrer, seorang ilmuan terkenal, mencatatkan dalam bukunya bertajuk Sebelum Kita Datang ….. katanya,
‘bahawa bumi dipenuhi pelbagai jenis kehidupan dan makhluk
hidup yang tidak ada kaitannya dengan manusia walaupun sebahagian-nya ada yang
menyerupai manusia dalam hal anggota tubuh dan rupa. Makhluk-makhluk itu adalah
makhluk-makhluk berakal dan cerdas yang tidak kurang sedikitpun dari
kecerdasan manusia’. (Siapa Penghuni Bumi Sebelum Manusia, 91)
Antara ialah terdapat
makhluk yang dinamakan polip oleh
para ahli palaentologi dan antropologi.
Bagaimana cara hendak
membuktikan tentang roh seperti yang disebut dalam al-Quran,
‘Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah, ‘Roh
itu termasu urusan Tuhan-ku’. (al-Isra’, 17: 85)
Ayat ini menunjukkan
bahawa manusia tidak akan mengerti hakikat roh walaupun jika diterangkan
sekalipun kerana jelas bahawa itu adalah urusan Allah swt; Allah swt mencipta
manusia dengan bekalan ilmu pengetahuan yang terhad, justeru memang banyak
perkara yang di luar pengetahuan manusia, yang tidak dapat dilihat, didengar,
dirasa, dan difikirkan.
Bagi yang Muslim kepercayaan
kepada perkara-perkara seperti ini disandarkan kepada al-Quran – mereka
percaya benar-benar dengan hati yang tulus ikhlas mengakui sebarang berita
yang tertulis di dalamnya adalah kebenaran, bukan metos maupun fantasi, kerana
sudah tertanam dalam diri dan sanubarinya bahawa al-Quran itu adalah wahyu
Tuhan, Pencipta Alam ini, bukan karangan manusia.
Setiap Muslim
benar-benar percaya bahawa ilmu pengetahuannya hanya sedikit seperti yang
digambarkan oleh ayat,
قَلِيلً إِلَّا الْعِلْمِ مِنَ أُوتِيتُمْ وَمَا
‘…. dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit’. (al-Isra’, 17: 85)
Dan satu ayat lain,
عِلْمً زِدْنِي
رَبِّ
وَقُلْ
‘Ya Tuhan-ku, tambahkanlah ilmu padaku’. (Taha: 114)
Ciptaan Allah terlalu
luas dan rumit untuk ditakrifkan – daripada yang paling halus dan tidak boleh
dilihat seperti proton dan neutron, sehingga alam galaksi yang terbentang
luas. Penuh kekaguman. Bukan setakat luas tetapi juga teratur, dalam
kedudukannya dan perjalanannya. Mengikut al-Quran, ia bukan setakat dijadikan
sebagai jirim atau benda, yang boleh kita lihat, dengar, bau, rasa dan sentuh,
ianya juga bukan setakat alam semesta yang boleh dilihat, tetapi sebahagian
ciptaan Allah adalah sesuatu yang di luar jangkaan otak manusia dan segala
pengalaman mereka.
Ciptaan Allah s.w.t.
juga bukanlah pula sesuatu yang dijadikan sebagai one-off: Allah tidak
hanya mencipta dunia ini kemudian berehat atau tidur. Jika ini yang difikirkan,
bukanlah Tuhan namanya. Allah akan sentiasa menjaga makhluk-Nya, dan mempunyai
kuasa untuk menamatkan pada bila-bila masa, atau memberikan sebab akan wujud
satu penghidupan yang baru atau mencipta makhluk yang baru mengikut kehendak-Nya.
Al-Quran juga menyebut
segala-galanya yang ada dalam alam semesta ini mengikut satu sukatan mengikut
ketentuan-Nya. Matahari dengan saiznya, bergerak dalam orbitnya sendiri dan
tidak akan menerobos bulan. Kesemuanya adalah benda maujud tetapi walaupun
berat boleh pula terapung dan berterusan berada dalam satu ruangnya tersendiri.
Tumbuhan memerlukan
cahaya matahari untuk membesar dan berbunga. Burung dan lebah dianugerahi
Allah dengan kederiaan arah atau sense of direction bagi membolehkannya
mencari makan. Manusia memerlukan oksigen untuk kelangsungan hidupnya. Lebah
tidak boleh hidup di laut, manakala ikan pula tidak boleh hidup di darat.
Setiap ciptaan, mengikut hukum yang ditentukan oleh Allah yang Maha Pencipta,
dan hidup kekal berterusan mengikut ketentuanNya.
Setiap makhluk, sama
ada matahari yang ditentukan untuk memberi tenaga cahayanya untuk penghidupan
dan kepanasan, atau bulan yang berada dalam orbitnya, tumbuhan yang
menerbitkan bunga, daun tua kuning yang akan gugur bila tiba masanya,
bergabung semula dengan tanah. Begitulah keadaan-nya, masing-masing berterusan
menjalani kehidupannya mengikut ketentuan Allah swt. AbdulWahid dalam bukunya
mengungkapkan, ‘This is precisely the meaning of the Arabic word islam
(Islam the Natural Way, 14).
Yang bermaksud bahawa apa
sahaja yang mengikuti hukum yang ditentukan oleh Sang Pencipta itu adalah
digelar islam (beliau menggunakan huruf kecil i bagi maksud state
of submission). Maka
dengan itu juga perkataan muslim dengan huruf kecil m bermaksud
‘one who submit’, dirujuk sebagai makhluk yang tunduk patuh.
Dengan konsep ini bagi
beliau sesiapa sahaja sama ada Kristian, Budha, Hindu, Jew mahupun Muslim yang
sedang bernafas ini asasnya adalah seorang muslim, iaitu sesuatu yang
tunduk kepada hukum-hukum dan norma-norma Tuhan yang disebut sunnatullah itu.
Walau bagaimanapun
dari satu segi manusia adalah berbeza dari makhluk-makhluk yang lain-lain itu:
mereka telah dianugerahi akal budi yang menjadikannya makhluk yang mempunyai
kuasa intelek, memberi mereka keupayaan untuk memahami alam semesta dan
membentuk persekitaran mereka; dengan akal budinya mereka juga diberi
kebebasan untuk memilih, sama ada akan mengakui Sang Pencipta dan mengikuti
petunjuk-Nya atau melawan sifat semula jadinya, dan tujuannya dijadikan.
Jika mereka menggunakan
kebebasan ini untuk mengakui Tuhan, dan menuruti petunjukNya, mereka dikatakan
hidup secara islam (huruf kecil i).
Mereka tidak lagi hanya sebagai orang Islam yang pasif seperti ciptaan-ciptaan
lain, tetapi sebagai orang Islam yang aktif dan penuh kesedaran.
Seterusnya apabila kita bercakap
mengenai Islam dengan huruf besar I, bererti kita harus mempunyai worldview seperti yang telah
digambarkan oleh surah al-Fatihah itu, dengan kata lain kita bersedia menerima
keseluruhan kandungan al-Quran kerana surah tersebut adalah intipati atau
disebut ummul kitab. Jadi seseorang Muslim (dengan huruf besar M) bermaksud
mereka yang sedia menerima keseluruhan kandungan al-Quran.
Apakah Islam?
Jadi apabila islam membawa maksud state of
submission atau tunduk patuh
maka islam adalah caranya bagaimana
makhluk harus tunduk patuh kepada
Pencipta sepanjang perjalanan hidupnya. Bagaimanakah caranya untuk tunduk
patuh itu.
Allah swt telah menetapkan ciptaannya
mempunyai kemampuan-kemampuan tertentu – manusia mempunyai kemampuan yang
tidak sama dengan kemampuan para malaikat, tumbuhan juga mempunyai kemampuan
tertentu yang tidak sama dengan manusia, manakala makhluk yang tidak hidup
pula sudah pastinya tidak mempunyai kemampuan seperti mana tumbuhan dan
manusia. Apakah kemampuan-kemampuan yang ditetapkan oleh Allah kepada setiap
makhluk ciptaan-Nya.
Endang Saifuddin Anshari menulis dalam bukunya
bahawa makhluk Allah mempunyai tujuh kesanggupan iaitu,
1. Makan,
2. Tumbuh,
3. Berkembang biak,
4. Pengamatan hal-hal
yang istimewa,
5. Bergerak di bawah
kekuasaan,
6. Tahu mengenai hal-hal
umum, dan
7. Berkehendak dan
memilih dengan bebas.
(Sains, Falsafah dan Agama, 6)
Dengan kata lain kesanggupan yang disebut
beliau itu ialah kemampuan. Namun tidak semua makhluk dianugerahi Allah swt
dengan kesemua kemampuan tersebut.
Bagi tumbuhan beliau
mencatatkan hanya mempunyai tiga kemampuan sahaja iaitu, 1, 2 dan 3 sahaja, bagi
haiwan pula Allah swt anugerahi dengan lima kemampuan iaitu 1, 2, 3, 4, dan 5,
manakala manusia Allah swt anugerahi dengan kesemua tujuh kemampuan tersebut
iaitu 1 hingga 7. Jadi cara tunduk patuh setiap makhluk adalah tertakluk
kepada kemampuan-kemampuan yang ada.
Bagi tumbuhan tunduk
patuhnya hanyalah sekitar kemampuan yang ada itu sahaja iaitu makan, tumbuh
dan berkembang biak, dan akhirnya akan mati. Tumbuhan tidak akan cuba bergerak
beralih tempat kerana Allah swt tidak membekalinya dengan kemampuan untuk itu,
atau cuba untuk membuat pilihan seperti hendak berehat dari mengeluarkan buah,
dan seumpamanya.
Bagaimanakah caranya
untuk tumbuhan itu makan, tumbuh dan berkembang biak itu. Ilmu sains membuktikan
bahawa anataranya tumbuhan menjalankan proses fotosintisis untuk makan, tumbuh
dengan bergerak balas kepada cahaya yang disebut fototropism dan bergerak balas
kepada bumi yang disebut geotropism, dan banyak lagi yang tidak perlu
disebutkan di sini. Jadi perjalanan hidup tumbuhan atau cara tumbuhan itu
tunduk patuh adalah mengikut kemampuan-kemampuan yang telah ditetapkan Allah
swt.
Tumbuhan tidak pernah memilih untuk tidak mahu
memanjat pokok-pokok lain lagi, tidak pernah mengadu penat mengeluarkan buah dan
sebagainya, tetapi berterusan tunduk patuh hidup mengikut ketetapan Allah swt.
Begitu juga halnya dengan haiwan, cara tunduk
patuhnya adalah mengikut kemampuan yang lima itu sahaja. Tidak akan ada antara
haiwan yang memohon untuk berjalan sepertimana manusia, atau protes untuk
tidak mahu menjadi lembu kerana sering dijadikan binatang korban.
Kita lihat di sini tumbuhan dan haiwan akan
berterusan menjalani kehidupannya dengan cara tunduk patuh mengikut kemampuan
yang telah ditetapkan.
Berlainan pula manusia, kerana Allah swt
anugerahi dengan kuasa membuat pilihan maka ramai antara manusia yang memilih
jalan untuk tidak tunduk patuh mengikut ketetapan yang disediakan oleh Allah swt.
Allah swt menghendaki manusia agar tunduk
patuh mengikuti jalan seperti yang terungkap dalam surah al-Fatihah itu tetapi
jelas ramai yang memilih jalannya sendiri, ramai yang tidak lagi islam (huruf kecil i).
Ibn Khaldun, bapa
sosiologi dan sarjana ilmu politik Islam menulis,
‘Kemudian ketahuilah bahawa Allah membezakan manusia dari
lain-lain haiwan dengan kesanggupan berfikir, memiliki segala kesempur-naan,
kemuliaan dan ketinggian atas lain-lain makhluk’. (Sains, Falsafah dan
Agama, 6)
Kita lihat di sini
beliau membezakan antara manusia dengan haiwan dan lain-lain makhluk dari
sudut kemampuan-nya berfikir: haiwan mampu menyedari apa yang berlaku di luar
dirinya melalui pancainderanya tetapi kesedaran manusia adalah lebih daripada
itu iaitu mampu memahami apa yang di luar dirinya dengan melalui daya fikir di
sebalik pancainderanya.
Proses pemikiran
manusia boleh dilanjutkan dengan cara yang dipanggil encode dan decode.
Sebarang maklumat yang diterima melalui pancaindera, manusia mampu
memprosesnya melalui proses encode dan maklumat yang telah di encode itu
diproses lagi melalui decode. Haiwan tidak mempunyai kemampuan cara berfikir
seperti ini.
Hidayah
untuk manusia
Ayat 6 surah
al-Fatihah, مُسْتَقِيمَ الصِّرَاطَ اهْدِنَا
As-Syaikh Mustafa al-Maraghi,
seorang ahli tafsir ketika mentafsirkan kalimah اهْدِنَا (hidayah) tersebut menjelaskan bahawa manusia mempunyai lima
tingkat hidayah yang dianugerahkan Allah swt, iaitu,
1. Hidayah naluri, atau
hidayah al-Ilhami,
2. Hidayah indera, atau
hidayah al-Hawasi,
3. Hidayah akal budi,
atau hidayah al-‘Aqli,
4. Hidayah agama, atau
hidayah al-Adyani, dan
5. Hidayah at-Taufiqi.
(Sains, Falsafah dan Agama, 7)
Beliau menarik perhatian bahawa hidayah yang
ketiga itu iaitu hidayah akal budi itu lebih tinggi tingkatnya dari dua
hidayah sebelumnya iaitu hidayah naluri dan hidarah indera.
Haiwan hanya dibekali
Allah swt dengan dua hidayah sahaja iaitu hidayah naluri dan hidayah indera.
Jadi sedarlah bahawa kita .yang bergelar makhluk manusia ini adalah lebih
tinggi darjatnya daripada segala haiwan. Lalu bagaimanakah caranya kita hendak
tunduk patuh kepada Allah swt, atau dengan kata lain apakah kita hendak
menjalani kehidupan yang menyerupai haiwan yang memang tidak dibekali dengan
akal budi.
Maka janganlah pula
kita sengaja meletakkan diri kita sama taraf dengan haiwan walau setinggi mana
sekalipun darjat haiwan yang kita mahu pilih. Misalnya jika melalui pengamatan
kita lihat orang hutan itu adalah paling tinggi darjatnya, maka apakah kita
harus meletakkan diri kita setaraf dengan haiwan tersebut, kerana jelas
seperti yang ditunjukkan di atas tadi bahawa kita dianugerahi dengan hidayah
akal budi, sedangkan orang hutan itu tidak.
Maka janganlah pula
kita sebagai manusia sengaja memilih cara tunduk patuh seperti mana haiwan –
tidak mengenali hal-hal haram halal, tidak beretika, dan sebagainya.
Lebih-lebih lagi kerana kita dibekali pula dengan dua hidayah iaitu hidayah
agama dan hidayah taufiqi.
Dengan hidayah akal
budi sahaja sudah seharusnya kita menunjukkan cara tunduk patuh yang berlainan
sekali dengan cara tunduk patuh haiwan, lebih-lebih lagi kerana manusia
dibekali dengan hidayah agama dan hidayah taufiqi, seharusnya cara tunduk
patuh (islam) kita jauh lebih tinggi daripada haiwan.
Cara tunduk patuh
itulah apa yang kita panggil ibadah.
Jadi cara kita beribadah harus yang berpandukan akal budi, agama dan taufiq. Akal
budi akan membuat pertimbangan berdasarkan ajaran agama (Islam) dan petunjuk
(taufiq). Jika proses membuat pertimbangan ini berlandaskan kepada tiga
hidayah ini maka keputusan yang diperolehi itu ialah ibadah. Apakah peranan
hidayah naluri dan indera?
Pancaindera
dan naluri
Allah swt membekalkan
manusia dengan lima indera iaitu penglihatan, pendengaran, hidu, rasa dan
sentuhan; tetapi ada pendapat mengatakan yng mengatakan enam iaitu satu lagi
ialah indera kinaestatik. (Ada baiknya diterangkan sedikit yang berkenaan
indera ini: jika dua biji tin yang serba serupa, satu diisi pasir dan satu
lagi kosong, bagaimanakah cara hendak mengetahui yang mana berisi pasir?
Kelima-lima indera yang tersebut itu tidak mungkin dapat memberikan
jawapannya, kecuali kinaestatik – angkat tin itu dengan tangan kerana indera
kinaestatik terdapa dalam lengan tangan). Cukuplah setakat ini penjelasannya.
Keenam-enam indera ini
Allah bekalkan bagi tujuan untuk keselamatan: bahaya boleh dikesan dengan
penglihatan manakala panas sejuk dengan sentuhan, bau bahaya seperti kebakaran
pula dikesan dengan indera hidu. Jadi dengan kesemua indera yang ada inilah
manusia harus mendekati atau menjauhi sesuatu keadaan di sekeliling kita.
Dengan kesemua pancaindera inilah kita menerima maklumat dari sekitaran atau
dari dalam diri kita juga. Maklumat inilah yang disebut sebagai hidayah, iaitu
hidayah indera.
Manakala naluri ialah
nilai dalaman yang Allah bekalkan kepada setiap manusia agar dengannya manusia
dapat mem-bezakan antara yang baik dengan yang buruk, yang cantik dengan yang
hodoh, dan sebagainya. Dengan demikian manusia tidak perlu diajar yang mana
baik dan yang mana jahat dan sebagainya.
Kita pernah mendengar
seorang budak berumur tiga tahu berkata, Tak
baik tahu buat macam tu apabila kawannya diperlaku-kan sesuatu, atau Apa kau rasa kalau orang buat kau macam tu,
apabila melihat kawannya dibuli oleh seorang yang lain.
Tiada siapa yang
mengajar anak itu tetapi dia dapat menilai sikap baik dan jahat itu kerana dia
mempunyai naluri yang Allah bekalkan. Naluri ini sentiasa berkembang mengikut
perkembangan dan pertumbuhan dirinya, dan menjadi lebih kaya naluri melalui
pendidikan.
Haiwan juga dibekalkan
dengan naluri, sebab itu kita lihat haiwan berpasangan, membela kawannya yang
teraniaya, mampu membina sarang, membela anaknya dan sebagainya. Masing-masing
spesis mempunayi caranya yang tersendiri, mengikut ketetapan Allah swt; dan dari
sejak penciptaannya sentiasa tunduk patuh seperti yang diaturkan, dan tidak
pernah hendak engkar. Jadi cara hidupnya itulah ibadah mengikut spesisnya.
Misalnya semut pernah
disebut dalam sebuah hadis sebagai haiwan yang sentiasa bertasbih.
‘Hanya seekor semut yang menggiggitmu, lalu engkau
musnahkan suatu umat yang selalu membaca tasbih’ (Terjemahan Hadis
Shahih Muslim: 2096)
Bertasbih bererti
beribadah, jadi bagaimanakah caranya semut beribadah; adakah memenuhi 5
kriteria yang tersebut. Dapatkah melakukannya kerana makhluk ini hanya
dibekali dengan dua hidayah sahaja. Bagaimanakah pula halnya dengan
makhluk-makhluk yang lain seperti tumbuhan, ikan, udara, air, batu, matahari,
bumi dan sebagainya.
Seperti yang kita
lihat sendiri bahawa kesemua makhluk adalah sentiasa tunduk patuh mengabdikan diri kepada Penciptanya dengan
cara menjalani aktiviti kehidupan mengikut ketetapan Allah swt.
Semut itu tadi
misalnya hidup dalam satu koloni yang saling bekerjasama, tidak ada mana-aman
antara mereka itu yang cuba hidup sendirian kecuali yang tersesat; setiap golongan
menjalankan tugas mengikut ketetapan Allah swt: raja dan permaisurinya duduk
pada satu sudut sarangnya, tidak renti-renti bertelur, makan minumnya
disediakan oleh para pekerja-nya, dan keselamatannya dijaga oleh ahli-ahli
dari golongan askarnya; setiap ekor dari golongan pekerja tidak renti-renti
keluar mencari makan, dan tidak ada yang cuba ponteng tugas, jika seekor
daripadanya menemui makanan yang agak berat akan segera mendapat bantuan dari
rakan-rakannya; golongan askarnya pula sentiasa berkawal menjaga keselamatan
sarang-nya dan koloninya.
Inilah sedikit
gambaran tentang caranya semut itu menjalani kehidupan yang disebut sebagai bertasbih
itu tadi, iaitu menjalani kehidupan mengikut ketetapan Allah swt.
Lebah, sepertimana
semut itu tadi, hidup dalam satu koloni, yang setiap ekornya juga berterusan
menjalankan tugas sepertimana semut itu juga. Cuma kehidupannya diaturkan
sebagai serangga yang terbang.
Tumbuhan dan
makhluk-makhluk yang tidak hidup juga berterusan menjalani kehidupan mengikut
ketetapan Allah swt: tumbuh, makan dan berkembang biak akhirnya mati; bagi
sebuah gunung atau bukit akan terus duduk diam di tempatnya sama seperti
seketul batu besar, tetapi akan bergerak sekiranya ada daya dari luar yang
mendorongnya. Misalnya, jika batu itu tadi ditolak akan bergerak, dan jika dia
berada di lereng akan bergolek ke bawah, inilah bentuk kehidupannya.
Kecuali manusia, yang
diberi akal budi, ada yang memilih jalan hidupnya sendiri, yang menyeleweng dari
jalan hidup yang ditetapkan, dengan kata lain tidak menjalani kehidupan dalam
bentuk yang sentiasa beribadah.
Rumusan
tentang ibadah
Jadi kesimpulannya beribadah ialah menjalani
kehidupan dengan cara tunduk patuh kepada ketetapan Allah swt, atau boleh
diungkapkan sebagai mematuhi perkara-perkara
yang diperintahkan dan menjauhi perkara-perkara yang dilarang.
Konsep ini harus
menyeluruh, meliputi setiap aktiviti kehidupan, tidak terbatas kepada
menunaikan sembahyang, zakat, puasa dan haji serta rangkaiannya sahaja. Jika
ini yang kita fikirkan bermakna kita adalah seorang Muslim yang pasif,
sedangkan bukan itu yang Islam kehendaki – Islam meng-hendaki setiap
penganutnya menjadi seorang Muslim yang aktif.
AbdulWahid dalam
bukunya menyebut,
‘If human beings use this freedom to acknowledge God and
follow his guidance, they then live consciously in a state of Islam. They are
no longer just passive muslim like the rest of creation but consciously Muslim
as well’.
(Islam the Natural Way, 15)
Petikan ini menyebut dua golongan Muslim, satu ialah
Muslim yang pasif, dan satu lagi ialah Muslim yang penuh kesedaran atau yang
disebut consciously itu.
Muslim yang pasif hanya
patuh akur dengan apa yang diperintahkan – disuruh sembahyang maka
sembahyanglah, disuruh puasa puasalah, disuruh membayar zakat dibayar, begitu
juga haji.
Mereka hanya menunaikan
apa yang tersurat, yang disebut oleh tok gurunya, atau ceramah-ceramah yang
didengarnya sahaja, tidak lebih dari itu. Selain daripada yang disebut dan
diperintahkan itu tidak boleh dilakukan, dilihatnya sebagai bidaah. Justeru, bagi mereka selepas
sembahyang tiada apa lagi yang berkaitan dengan sembahyangnya, puasanya,
zakatnya dan hajinya.
Bagi hajinya misalnya
amalannya hanya terbatas kepada apa yang disebut dalam kursusnya, misalnya jika
disebut haji yang mabrur adalah yang mencegah dari percakapan yang rapath dan fusuk maka dijaga dari melakukannya kerana telah disebut dalam
kursusnya ayat yang menyebut,
الْحَجِّ
فِي جِدَالَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا رَفَثَ فَلَا الْحَجَّ فِيهِنَّ فَرَضَ فَمَنْ
Yang bermaksud, Barangsiapa mengerjakan (ibadah) haji dalam
(bulan-bulan) itu, maka janganlah dia berkata rafas, berbuat maksiat, dan bertengkar
dalam (melakukan ibadah) haji’. (al-Baqarah, 2: 197)
Selain daripada yang
disebut itu tidak diamalkan walaupun jelas berkaitan dengan ibadah haji. Mereka
tidak berusaha untuk menggali ayat-ayat al-Quran yang lain lantaran tidak
disebut dalam kursus.
Justeru masalah alam
sekitar dan seumpamanya dilihatnya sebagai bukan daripada amalan ibadah haji –
mereka tidak berusaha untuk menterjemahkan hukum-hakam yang terkandung dalam
ibadah haji; misalnya hukum ketika berihram antaranya ialah dilarang membunuh
binatang atau merosakkan tumbuhan, mereka tidak dapat melihatnya sebagai hukum
yang berkaitan dengan menjaga alam sekitar kerana tidak pernah disebut
demikian, walhal jelas ada ayat dalam al-Quran yang menyebut,
لِلْعَالَمِينَ رَحْمَةً إِلَّا أَرْسَلْنَاكَ وَمَا
‘Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk
(menjadi) rahmat bagi seluruh alam’. (al-Anbiya’ 21: 107)
Inilah antara
sikap-sikap pasif yang berkaitan dengan ibadah haji. Kerana itulah mereka ini
jarang kelihatan kelibatnya dalam aktiviti kemasyarakatan yang dilihatnya
sebagai duniawi semata-mata.
Begitu juga halnya
dengan ibadah sembahyang, puasa dan zakat, mereka hanya menunaikannya mengikut
masa-masa yang ditentukannya, masa selebihnya dilihatnya sebagai tiada kaitan
dengan sembahyang, puasa dan zakatnya.
Jika ini pendekatan
yang diambilnya bererti mereka ini hanya menjalani kehidupan sebagai Muslim
yang berkenaan dengan ayat-ayat 1 – 4 surah al-Fatihah itu, yang mencakupi
hanya sepertiga dari kandungan al-Quran: mereka melihat ibadah sembahyang
adalah ibadah ketuhanan (ritual) sahaja, kerana ayat 1 – 4 itu adalah soal-soal
ketuhanan, yang berkait dengan tawhid uluhiyah,
rububiyah dan asma wasifat; begitu juga zakat, puasa dan hajinya. Bagaimana
halnya dengan yang dua pertiga lagi itu, yang berkait dengan ayat 5 berkenaan
kebergantungan manusia dan makhluk kepada Pencipta, serta ayat 6 dan 7 yang
berkenaan dengan jalan syariat.
Seorang Muslim yang
aktif mempunyai inisiatif untuk meneroka sendiri unsur-unsur yang terkandung
dalam al-Quran yang berkaitan dengan ibadah-ibadah yang empat itu tadi. Apa
yang telah didengarnya dan yang diketahuinya itu dijadikan sebagai contoh untuk
meneroka sendiri mencari yang lain-lain. Ilmu pengetahuannya tentang ayat 107
dari surah al-Anbiya’ itu tadi dijadikan contoh untuk meneroka yang lain-lain;
misalnya yang berkait dengan ibadah haji mungkin membuka pula surah al-Hajj,
ayat 45 surah al-Ankabut yang berkaitan dengan ibadah sembahyang itu pula
dijadikan sebagai pembuka jalan untuk mencari yang lain-lain lagi. Inilah sikap
seorang Muslim yang aktif, tidak berterusan bergantung kepada apa yang didengar
dari kelas-kelas ceramah dan sebagainya.
Inilah sikap seorang
Muslim yang sewajarnya. Jika disebut bahawa al-Quran adalah perlembagaan hidup,
dia akan menerokainya bagi mengenali unsur-unsur yang boleh dijadikan peraturan
hidupnya – yang mana boleh dan yang mana tidak boleh, dan sebagainya.
Baginya al-Quran itu
adalah petunjuk bagi manusia iaitu
semua manusia sama ada yang Muslim atau yang bukan Muslim. Ia bukan untuk
satu-satu kaum atau golongan orang. Ia juga bukan untuk digunakan pada
satu-satu masa atau tempat-tempat tertentu sahaja. Ia ditujukan kepada semua
golongan rakyat. Untuk ‘orang-orang yang
mengakui Allah, orang-orang yang beriman, orang-orang yang meyakini wujudnya
sesuatu yang di luar jangkauan persepsi manusia iaitu hari-hari akhirat, hari
pembalasan’, sejak awal lagi, surah al-Fatihah itu dilihatnya sebagai
meletak-kan manusia dalam keadaan berdepan dengan realiti secara keseluruhan,
bahawa al-Quran adalah perlembagaan hidup manusia keseluruhannya baik yang
Muslim mahupun yang bukan Muslim.
Bagi golongan ini jika
dikatakan bahawa surah al-Fatihah itu adalah intipati al-Quran mereka akan cuba
mencari bukti sahih dengan memahami takrifan ayat-ayat di dalamnya. Tindakannya
ini akhirnya akan membawanya kepada satu kefahaman bahawa setiap kalimah dan
ayat-ayat dalam al-Quran itu adalah berkait dengan surah al-Fatihah.
Dengan pendekatannya
itulah ia akan sentiasa mencari jalan untuk mengaitkan setiap kalimah dan ayat
al-Quran itu dengan sembahyang, puasa, zakat dan haji kerana baginya
keempat-empat ibadah itu adalah tonggak Islam yang disebut Rukun Islam itu.
Lalu mereka mengambil
usaha untuk melihat rahsia-rahsia, perintah-perintah, larangan-larangan di
sebalik sembah-yangnya, zakatnya, puasanya dan hajinya. Mereka tidak pasif
melakukan amalan-amalan berdasarkan apa yang didengarnya sahaja, sebaliknya
menjalankan usaha sendiri menggali dan mencari ke dalam ibadah-ibadah yang
empat itu tadi. Ini bertepatan dengan apa yang disebut oleh Prof. Dr. Yusuf
al-Qaradhawi iaitu,
‘Kefahaman terbaik kita terhadap ajaran agama Allah ialah
apabila kita mengetahui tentang tujuan pemberian beban kewajipan yang mesti
kita lakukan’.
(Fiqh Keutamaan, 48)
Apabila disebut
sembahyang adalah untuk mencegah perbuatan keji dan mungkar (al-Ankabut, 29:
45), zakat untuk membersih dan menyucikan diri manusia (at-Taubah, 9: 103),
puasa untuk menjadikan manusia bertakwa (al-Baqarah, 2: 183), dan haji untuk
menyaksikan berbagai manfaat, dan menyebut nama Allah (al-Hajj, 22: 28) mereka
tidak sekadar memahami perkara-perkara yang tersurat tetapi mencari
maksud-maksud (maqasid) yang tersirat di sebaliknya, lalu mereka jadikannya
sebagai ibadah dalam erti kata yang tidak terbatas kepada mendirikan zat
sembahyang, zakat, puasa dan haji serta rangkaian-rangkaiannya sahaja.
Orang-orang yang
sebeginilah yang akhirnya menjadi seorang yang kaya dengan unsur-unsur yang
boleh dijadikan ibadah.
Syariah
Syariah ialah Sistem
Moral dan Undang-undang Islam. Ia bertujuan untuk kebaikan (maslahah) dan
mengelakkan kerosakan (mafsadah), inilah matlamatnya. Jadi syariah adalah untuk
menjamin kepentingan manusia, dengan menjaga kebajikan mereka sebagai individu
dan sebagai sebuah badan kolektif.
Ada tiga peringkat
undang-undang Islam iaitu daruriyat,
hajiyat dan tahsiniyat.
Dururiyat (keperluan prima), iaitu keperluan penting individu.
Ini adalah untuk kemaslahatan agama dan kehidupan dunia. Keperluan asas bererti
mesti dipenuhi. Jika tidak, kehidupan di dunia akan rosak, dan akan membawa
kerosakan di akhirat juga. Jika maslahah ini tidak dipenuhi, perjalanan hidup
di dunia tidak akan bergerak dengan lancar, hilang nikmat dan keselamatan.
Contohnya harta. Harta adalah keperluan asas seseorang untuk kelangsungan
hidupnya di dunia. Kerana itu Allah s.w.t. menetapkan syariat yang berkaitan
kepunyaan harta dan cara membelanjakannya. Satu contoh lagi ialah perumahan,
untuk melindungi rakyat daripada panas atau sejuk dan tempat tidur atau
berehat.
Di bawah kemaslahatan ini
termasuklah memelihara agama (religion), memelihara diri dan nyawa (life),
memelihara keturunan (lineage), memelihara akal (intellect), dan
memelihara harta (property). Kesemua aspek ini mesti dipelihara. Semua
kemaslahatan ini perlu dipelihara demi untuk menjaga kebajikan individu dan
masyarakat.
Memelihara agama di sini
bermaksud mempunyai keper-cayaan yang utuh dan mengamalkan agama (Islam),
bahawa Islam adalah agama jalan hidup (ad-Din) yang mengatur hubungan
antara manusia dengan Penciptanya. Itu sebabnya Allah s.w.t. memerintahkan umat
Islam mempelajari Islam, menjaga aqidah, mewajibkan sembahyang, zakat, puasa
dan haji. Kemudian menjaga agama (Islam) dengan berdakwah mengajak orang lain
untuk menerima dan menjalani hidup seperti yang diaturkan; dan berjihad,
menjaganya agar tidak diseleweng dan dicemari. Ia juga termasuk menyediakan
keperluan makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal, dan keselamatan. Ini
mencakupi juga keperluan memikul tanggungjawab sebagai mukallaf, sikap terhadap
harta, kekeluargaan, kejiranan, komuniti, dan umah keseluruhannya.
Memelihara diri dan nyawa bermaksud
undang-undang yang berhubungan dengan larangan membunuh diri dan pengguguran
(kecuali apabila kehidupan ibu dalam bahaya) dan keperluan untuk tindakan balas
hanya terhadap orang-orang yang melakukan pembunuhan.
Memelihara keturunan pula
adalah langkah-langkah untuk memelihara spesis manusia dengan cara yang sebaik
mungkin dan ini termasuk undang-undang yang berhubungan dengan perkahwinan dan
pembiakan, termasuk larangan hubungan seks bebas termasuk hubungan seks di luar
nikah walaupun atas kerelaan. Termasuk juga di dalamnya peruntukan
undang-undang membuat tuduhan palsu terhadap orang-orang yang sentiasa menjaga
kehormatannya.
Untuk memelihara akal, syariah
melarang penggunaan alkohol dan semua bahan-bahan yang memabukkan. Memelihara
harta pula adalah peruntukan undang-undang syariah terhadap harta kepunyaan
individu dan masyarakat, menggalakkan umat Islam untuk bekerja dan menyara
hidup dengan cara yang dihalalkan. Di dalamnya termasuk juga larangan-larangan
mencari harta dengan cara yang ada unsur-unsur ekploitasi dan ketidakadilan,
penyelewengan dan rompak samun.
Hajiyat (keperluan sekunder). Ia disebut keperluan sekunder
kerana jika tidak dapat dipenuhi, tidaklah sampai menjadi ancaman kepada
manusia, tetapi sekadar menimbulkan kesulitan. Namun Islam memberi ruang untuk
menyelesai-kannya, dengan hukum rukhsah
iaitu kelonggaran atau kekecualian atas sebab darurat. iaitu keperluan
untuk kemudahan hidup individu dalam masyarakat.
Keperluan ini bertujuan untuk menyelesaikan masalah seseorang individu. Jadi
matlamat hajiyat banyak berkait dengan perkara-perkara muamalat, seperti
masalah jual-beli, soal-soal keadilan dan kesamarataan.
Undang-undang syariah yang ini
juga bertujuan menyedia-kan kemudahan dalam hal kesukaran dan menghapus atau
mengurangkan kesukaran. Sebagai contoh, seseorang tidak perlu berpuasa pada
bulan Ramadan jika dia sakit atau dalam perjalanan, menghimpunkan dua waktu
sembahyang dan meringkaskannya. Dalam urus niaga, syariah membenarkan dibuat
perjanjian. Perceraian juga dibenarkan jika itu jalan yang lebih baik. Ini
bersesuaian dengan satu ayat al-Quran yang menyebut bahawa Allah tidak
memberatkan umatnya dalam agama.
Undang-undang ini juga
membenarkan amalan adat resam dan budaya setempat selagi tidak bertentangan
dengan al-Quran dan Sunnah. Ini bertujuan bagi peningkatan kualiti hidup,
tingkah-laku dan moral supaya mencantikkan lagi suasana kehidupan
bermasyarakat. Misalnya, yang berkait dengan kebersihan badan, pakaian dan alam
sekitar; menutup aurat, kaedah mengatasi pencemaran, melakukan ibadah-ibadah
tambahan seperti berpuasa sunat dan bersedekah.
Kesemuanya ini adalah juga
berkait dengan undang-undang syariah. Jadi dapat kita lihat di sini bahawa
syariah tidaklah terbatas kepada aspek-aspek agama atau ketuhanan sahaja tetapi
juga menyediakan undang-undang yang berkait dengan aspek-aspek yang berkaita
dengan kehidupan seharian. Dan yang paling penting harus diingat, bahawa
syariah bukanlah sekadar undang-undang seperti yang difikirkan oleh kebanyakan
orang, tetapi mengambil berat juga hal-hal moral, setanding dengan hal-hal
ketuhanan.
Bagi merealisasikan
objektif di atas, maka disediakan pula panduan melaksanakannya. Maka syariah
juga menetapkan hukum halal-haram. Islam tidak sewenang-wenangnya menyuruh
manusia agar berlaku baik, bermoral, mengelakkan dari melakukan kejahatan, dan
sebagainya, dan membiarkan manusia membuat pengertian sendiri. Jadi syariah
menyediakan prinsip-prinsip asasnya bagi menangani masalah-masalah atau
keadaan-keadaan baru yang akan timbul. Ini akan membantu bagi merealisasikan
objektifnya, iaitu untuk kebaikan, keadilan dan kesamarataan yang berterusan.
Keperluan sekunder
mencakupi juga keperluan-keperluan yang berkaitan dengan isu global termasuk
keperluan asas manusia seperti kebebasan dari kelaparan dan ketakutan,
keperluan pendidikan, dan bidang-bidang alam sekitar.
Tahsiniyat, iaitu berkaitan adat, akhlak dan etika. Ini akan
memperlihatkan nilai kehidupan dari pandangan akal, tetapi tetap berlandaskan
kepada syariat. Ini disebut pula sebagai keperluan aksesori. Misalnya dalam
hal-hal mematuhi adat-resam, menghindari perkara-perkara yang tidak sedap mata
memandang, berhias yang sesuai dengan tuntutan norma dan akhlak, menghormati
ibu bapa dan orang tua, menghias diri untuk ke masjid. Termasuk juga ialah
anjuran melakukan ibadah sunnah. Para ulama’ melihat ini juga perlu diberi
perhatian bagi membantu manusia, Islam dan yang belum Islam, menentukan
keutamaan dan meletakkan sesuatu mesti pada tempatnya. Termasuk juga yang
berkaitan dengan etika dan tingkah-laku dalam komuniti dan pergaulan serta
politik dan perundangan.
Buku ini tidak berhajat untuk
melanjutkan perbincangan berkaitan dengan ketiga-tiga peringkat hukum syariah.
Cukup-lah sekadar memberi gambaran tentang hukum syariah seperti yang telah
disebutkan ini.
Jadi dapat kita lihat di sini
bahawa syariah tidaklah terbatas kepada aspek-aspek agama atau ketuhanan sahaja
tetapi juga menyediakan undang-undang yang berkait dengan aspek-aspek yang
berkaitan dengan kehidupan seharian, dan yang paling penting harus diingat
bahawa syariah bukanlah sekadar undang-undang seperti yang difikirkan oleh
kebanyakan orang, tetapi mengambil berat juga hal-hal moral, setanding dengan
hal-hal ketuhanan. Bagi merealisasikan objektifnya maka disediakan pula panduan melaksanakannya,
iaitu dengan menetapkan hukum halal-haram, apa
yang boleh dan yang tidak boleh.
Islam tidak
sewenang-wenangnya menyuruh manusia agar berlaku baik, bermoral, mengelakkan
dari melakukan kejahatan, dan sebagainya, dan membiarkan manusia membuat
pengertian sendiri. Jadi syariah menyediakan prinsip-prinsip asasnya bagi
menangani masalah-masalah atau keadaan-keadaan baru yang akan timbul. Ini akan
membantu bagi merealisasikan objektif-nya, iaitu untuk kebaikan, keadilan dan
kesamarataan yang berterusan.
Jadi dapatlah juga kita
lihat bahawa syariah adalah mengaturkan kaedah bagaimana harus beribadah.
No comments:
Post a Comment