4
Kriteria Menjadikan
Ibadah
Apakah dia ibadah. Apakah pengertian
ibadah yang sebenarnya.
Persoalan ini ditimbulkan kerana
perkataan ibadah dalam Islam telah disalaherti oleh kebanyakan orang termasuk
orang-orang Islam sendiri – beribadah selalunya diertikan sebagai amalan
ketuhanan (ritual) iaitu mendirikan sembahyang, puasa, bersedekah dan
sebagainya. Tidak dinafikan bahawa ini adalah ibadah yang jelas, yang disebut
sebagai ibadah khusus, namun itu hanyalah sebahagian kecil daripada konsep
ibadah yang sebenar.
Konsep ibadah yang sebenarnya adalah
mencakupi keseluruhan aktiviti manusia, kerana Allah swt telah berfirman yang
maksudnya,
‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan
supaya mereka mengabdi kepada-Ku’. (ad-Zariyat: 56)
Ayat ini menyatakan
dengan jelas bahawa kita dijadikan semata-mata untuk beribadah kepada-Nya, dan
masanya ialah yang disebut oleh satu ayat lain,
‘Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku
dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam’. (al-Anam 6: 162)
Bila disebut hidupku dan matiku hanya untuk Allah Tuhan semesta alam bermaksud sepanjang hidup
kita, dengan kata lain selagi manusia hidup sehingga mati harus dalam keadaan mengabdi diri yang disebut sebagai beribadah.
Secara tidak langsung ayat itu juga
membawa maksud bahawa sekujur badan dengan segala anggota dan akal kita harus
digunakan untuk mengabdikan diri kepada-Nya; tidak ada mana-mana bahagian
anggota badan yang boleh kita gunakan untuk yang lain selain daripada Allah:
akal kita, mulut kita dan segala anggota badan iaitu tangan, kaki dan
pancaindera kita kesemuanya harus digunakan untuk mengabdikan diri.
Ini menunjukkan bahawa segala niat
atau hajat hati, percakapan dan perbuatan kita mestilah hanya untuk beribadah
sahaja. Jadi, sama ada kita sedang bercita-cita, berhajat untuk melakukan
sesuatu, bekerja, makan minum, bermain, duduk, baring, berehat, tidur dan
sebagainya harus dalam bentuk beribadah. Bagaimanakah caranya hendak
menjadikan aktiviti-aktiviti tersebut dan lain-lain sebagai ibadah?
Pertama, jika kita lihat maksud
kedua-dua ayat di atas tadi, antara kriteria menjadikan ibadah ialah kerana Allah, yang bermaksud bahawa kerana Allah menghendaki
manusia meng-abdi diri kepadanya; jadi ini adalah prasyarat untuk menjadikan-nya
ibadah. Apakah yang dimaksudkan dengan frasa kata kerana Allah itu! Inilah antara perkara yang hendak dibincangkan
dalam bab ini. Kebanyakan kita menggunakan frasa kata ini dengan cara yang
sembrono, tanpa mengetahui maksudnya yang tepat.
Kedua, untuk menjadikan ibadah agendanya harus dijaga. Bukan semua perkara
boleh dijadikan ibadah – merokok, mencuri, mengumpat, membuat orang tidak
senang dengan kita, dan berkasar bahasa tidak boleh dijadikan ibadah. Untuk
menjadikan ibadah agendanya adalah yang diredai Allah, yang bermaksud bukan aktiviti
yang dilarang (tentunya dari pandangan Islam). Katalah kita mempunyai agenda
yang baik, niat kerana Allah apakah ianya secara mutlak sudah menjadi ibadah!
Ada satu lagi faktor penentu iaitu kaedah melakukannya. Memang ada perkara-perkara
yang kita lakukan kelihatannya sangat murni, seperti mengumpul dana untuk
membiayai kos pelajaran anak-anak yatim, tetapi caranya melibatkan
perkara-perkara mungkar dan maksiat seperti menganjur pesta yang banyak
mengandungi kemaksiatan, perjudian dan sebagainya tidak boleh menjadi ibadah kerana
Islam tidak menghalalkan cara. Ini adalah faktor ketiga yang harus diambil
kira untuk beribadah.
Setelah kita memenuhi ketiga-tiga
kriteria di atas ini tujuan sesuatu aktiviti itu
juga harus dijaga. Memang ada perkara-perkara yang kelihatannya sangat murni,
dilakukan dengan cara yang sangat berakhlak, tetapi jika tujuannya adalah yang
dilarang, tidak betul, tidak memberi manfaat mahupun meng-halang kemudaratan tidak
boleh menjadi ibadah, misalnya sembahyang hajat untuk merosakkan orang lain.
Bagaimanakah sekiranya hidup kita
terjaga dari wmpat faktor-faktor di atas ini tetapi tidak menunaikan
perkara-perkara yang fardu ‘ain! Kita tinggalkan dahulu persoalan ini.
Jadi, dapatlah dilihat di sini ada
beberapa perkara yang harus dipenuhi untuk menjadikan sesuatu aktivit itu
ibadah. Secara umumnya untuk menjadikan ibadah ada kriteria-kriteria tertentu
yang harus dipenuhi.
Lima kriteria menjadikan ibadah
Perbincangan di atas ini
saya rumuskan menjadi lima kriteria seperti yang berikut ini:
1.
Kriteria 1: Niat
kita mestilah kerana Allah semata-mata,
2.
Kriteria 2: Agenda
yang halal dari pandangan syarak,
3.
Kriteria 3: Kaedah
pelaksanaannya atas landasan syariat,
4.
Kriteria 4: Natijahnya
mesti betul, dan
5.
Kriteria 5: Tidak meninggalkan yang fardu ain.
(Selepas ini buku akan menggunakan huruf K sebagai kod yang membawa
maksud kriteria, misalnya K1 adalah dirujuk kepada Kriteria 1).
Kelima-lima kriteria ini harus dipenuhi bagi menjadikan sesuatu aktiviti
yang kita lakukan itu ibadah, jika tidak tidak dikira sebagai ibadah, atau
dengan kata lain sesuatu aktiviti itu bukanlah aktiviti yang islamik, tidak boleh
diiktiraf sebagai amalan Islam, sebaliknya dikira sebagai amalan jahiliah,
tidak diterima oleh Allah swt sebagai ibadah. Bagaimanakah caranya hendak
memenuhi kesemua 5K tersebut agar menjadi ibadah.
Katalah kita terlibat dalam aktiviti perniagaan: pertama niat kita
mestilah kerana Allah, dengan kata lain ialah kerana
menunaikan perintah Allah.
Islam memang menyediakan garis panduan untuk menjalankan
perniagaan: ada perintah yang jelas supaya kita menjalankan perniagaan, menggunakan keuntungan dari
perniagaan itu untuk membantu anggota masyarakat (tentunya selepas kita
mengambil sebahagian daripadanya untuk keperluan asas iaitu makanan, pakaian
dan tempat tinggal diri sendiri dan tanggungan kita), perniagaan yang memberi
manfaat kepada masyarakat. Antaranya Ayat 37
surah an-Nur mengingatkan ketika menjalankan perniagaan jangan sampai lalai
mengingati Allah, ayat 29 surah al-Fatir tentang menafkahkah sebahagian dari
rezeki.
Misalnya, jika perniagaan yang berkaitan dengan menghasil makanan,
makanan itu mestilah yang membolehkan umat Islam mendapatkan makanan asas
untuk keperluan hidupnya, bukan yang dianggap sebagai makanan tambahan seperti
jajan dan sebagainya; jika perniagaan yang melibatkan perkhidmatan profesional
seperti perubatan, penulisan, guaman maka niatnya adalah untuk memenuhi
keperluan masyarakat Islam setempat, yang mana jika kita tidak menyediakannya
menyebabkan umat Islam mendapat masalah, yang terpaksa pula mendapatkannya
dari orang yang bukan Islam. Ini adalah natijah dari perniagaan.
Sebaliknya jika perniagaan itu bukan tujuan seperti ini maka tidaklah
menjadi ibadah, umpamanya menjalankan perniagaan yang hanya membawa keuntungan
untuk faedah dirinya sendiri, di mana ahli masyarakat tidak mendapat sedikit pun
faedah daripadanya.
Dalam apa juga perniagaan sekalipun produknya mestilah yang halal, bukan yang
makruh atau haram, ini adalah agenda perniagaan kita yang disebut oleh K2; kemudian kaedah pelaksanaannya
atas landasan syariat, iaitu dilakukan secara jujur, amanah, tidak melibatkan
manipulasi, bersih daripada riba’ dan sebagainya. Dalam kesebokan menjalankan
perniagaan jangan sampai terlalai menjalan kewajipan yang fardu ‘ain misal-nya
sembahyang, ini adalah K5 itu.
Dalam hal menuntut ilmu, biarlah ilmu
yang menepati kehendak syariat iaitu ilmu fardu ‘ain bagi melunaskan tuntutan
tanggungjawab mukallaf, ini harus disempurnakan terlebih dahulu sebelum yang lain-lain
lagi seperti belajar bahasa Arab, ilmu Sains dan Matematik, kedoktoran yang
memenuhi tuntutan kifayah, tetapi janganlah pilih ilmu yang bertentangan
dengan syariat seperti ilmu sihir, ilmu mencuri, menari, ilmu penampilan untuk
menggoda wanita atau jejaka, dan sebagainya. Ini adalah K2.
Matlamatnya biarlah ilmu yang menepati
kehendak syariat ialah yang menjurus kepada mendekatkan diri kepada Allah swt,
dan yang membawa faedah kepada manusia lain, makhluk dan alam sejagat, sejajar
dengan ayat 107 surah al-Anbiya’ iaitu untuk kesejahteraan sekalian alam, di samping ilmu-ilmu fardu ‘ain, ini
adalah natijah dari menuntut ilmu; manakala
prinsip kita biarlah wasatiyah, seimbang antara yang bersifat hablum minallah
dan hablum minannas, tidak memberi pemberatan kepada salah satunya sahaja, ini
pula adalah kaedahnya.
Sebagai mukallaf, lelaki dan
perempuan, ilmu yang berkait dengan tuntutan jasmani dan rohani dirinya dan
tanggung-jawab terhadap ibu bapa dan keluarganya harus didahulukan sebelum
yang lain-lain. Setelah bergelar sebagai suami atau isteri pula ilmu yang
berkaitan dengan tanggungjawab sebagai suami dan isteri harus diutamakan.
Khusus bagi seorang isteri ilmu yang sangat dituntut adalah yang berkait dengan tanggungjawab
terhadap suaminya terlebih dahulu kerana suaminya adalah manusia agung yang
harus diberi keutamaan berbanding mana-mana manusia yang lain. Sebuah hadis
meriwayatkan tentang seorang lelaki yang datang kepada Nabi saw dan minta izin
untuk menyembah baginda, tetapi dijawab oleh Nabi saw, Kalau aku membenarkan manusia menyembah manusia, mula-mula aku akan
perintahkan isteri menyembah suaminya. Justeru sebelum memenuhi tuntutan
ini ilmu-ilmu yang lain harus ditangguhkan, seperti belajar mengaji, belajar
bahasa Arab dan tajwid yang tidak bertujuan untuk mendalami lagi kefahaman maksud
ayat-ayat al-Quran.
Tidak dinafikan kebanyakan kita
belajar tajwid adalah sebagai kesudahan yang semata-mata untuk membaiki bacaan
al-Quran. Walaupun ini memang dikehendaki namun janganlah pengetahuan tajwid
itu sebagai kesudahannya, tetapi mengguna-kannya untuk mendalami lagi maksud
terjemahan sesuatu ayat yang kita baca. Bagi ayat misal-nya, setelah kita memahami terjemahannya dan mendapat huraiannya
kita gunakan ilmu tajwid kita untuk mendalami lagi, misalnya mengapa mesti ada
sabdu bagi huruf nun dalam الْجِنَّ apakah
akan berubah maksud jika sabdu itu digugurkan, atau apakah
maksud penekanan menggunakan sabdu
itu! Inilah yang saya maksudkan mendalami lagi kefahaman kita terhadap
ayat-ayat al-Quran, iaitu ilmu tajwid yang membawa kita kepada satu tahap
kefahaman yang lebih mendalam – mungkin boleh kalau saya sebutkan sebagai
tahap kedua, yang memungkinkan pula meninggikan tahap ketakwaan kita. Jika
ilmu tajwid itu tidak mencapai matlamatnya seperti yang tersebut itu tadi maka
K4 sudah gugur.
Setiap individu mukallaf juga tidak boleh melepaskan diri dari tuntutan ayat
107 itu tadi – iaitu ilmu yang berkaitan dengan kesejahteraan sekalian alam
iaitu kesejahteraan dirinya, keluarga, jiran, komuniti dan masyarakat setempat
dan global; inilah ilmu yang mendapat ganjaran yang besar berbanding dengan
ilmu-ilmu yang berkait dengan ketuhanan (ritual) sahaja. Bidang-bidangnya telah
kita bincangkan sebelum ini, itulah natijah
daripada ilmu yang berkaitan dengan alam sekitar.
Islam mengajar untuk menjalankan aktiviti ekonomi adalah digalakkan
supaya memilih bidang yang melibatkan interaksi
dan kerjasama antara sesama manusia kerana
Allah menjadikan manusia tidak sama tahap kemempuannya antara satu sama
lain, dengan demikian akan ujud saling pergantungan hidup. Bagi mencapai
maksud interaksi dan kerjasama, Abdul Wahid merumuskan ada tiga sumber
pemerolehan harta yang dibenar-kan Islam:
1. keuntungan daripada pertanian, industri, perdagangan dan
pelaboran;
2. gaji untuk kerja-kerja yang dilakukan;
3. pendapatan sewa dari pajakan, sewa-menyewa.
(Terjemahan: Islam the natural
Way, 58)
Jika kita amat-amati aktiviti mencari keuntungan,
gaji dan pendapatan dari sewa itu
hanya akan berlaku jika ada dua pihak yang saling berinteraksi dan bekerjasama.
Mengikut beliau ketiga-tiga faktor di atas ini adalah asas yang
menjustifikasikan halal atau haramnya harta yang kita cari, sekali gus
menjadikannya ibadah. Sehubungan ini juga beliau merumuskan bahawa pemerolehan
harta yang dibenarkan harus yang memenuhi ciri-ciri berikut:
• menjamin kerja dan usaha yang
produktif di pihak individu,
• tidak berlaku ketidakadilan atau
eksploitasi kepada mana-mana pihak;
• menjamin kehidupan bermasyarakat
berjalan lancar dan menjamin kebajikan umum dan kesejahteraan masyarakat
secara keseluruhannya.
(Terjemahan: Islam the Natural Way, 58)
(Jika kita teliti tiga faktor ini juga adalah berkaitan dengan K3 iaitu
kaedah, dan K4 iaitu tujuan atau disebut sebagai natijah)
Bagi beliau aktiviti pemerolehan harta harus melibatkan dua faktor iaitu
buruh dan risiko ekonomi; beliau memberi contoh aktiviti perjudian dan
pertaruhan itu haram kerana pemerolehannya tidak melibatkan aktiviti melakukan
kerja dan penggunaan buruh, lalu dikodkan pendapatan seperti itu sebagai unearned income. Antara lain yang
berada di bawah kedudukan ini ialah pinjaman yang mengenakan syarat membayar
lebih dari jumlah pinjaman pada kadar yang ditetapkan. Justeru sebarang
aktiviti seperti riba, perjudian, amalan perdagangan monopoli, menyorok dan
spekulasi, dianggap haram kerana tidak melibat-kan aktiviti yang produktif,
malah boleh mencetus kesusahan atau ketegangan dan pergolakan sosial.
Jadi dalam aktiviti memperoleh harta supaya
jadi ibadah, pendekatan kita jangan sampai bertentangan dengan kaedah dan natijahnya, misalnya jangan sampai menjejas iklim ekonomi,
perpaduan sosial dan kemurnian moral. Malangnya apa yang kita lihat fenomena
hari ini ialah tidak semua keuntungan, upah atau pendapatan sewa yang memenuhi
syarat-syarat di atas – ramai yang sering dipengaruhi oleh ketamakan,
menggunakan penipuan, putar belit dan sebagainya untuk meningkatkan kekayaan
mereka; dalam Islam pemerolehan harta yang membawa kerosakan dan kemudaratan
sama ada terhadap individu mahupun masyarakat adalah haram, jadi tidak boleh
menjadi ibadah.
Natijah dari perniagaan yang
kita jalankan termasuklah penggunaan wang daripada keuntungan perniagaan itu,
sama ada akan digunakan untuk tujuan yang dibenarkan syarak atau sebaliknya.
Untuk menjadi ibadah keuntungan itu biarlah digunakan untuk tujuan yang
menjurus kepada kebaikan diri dan masyarakat seperti untuk sara hidup diri dan
keluarga, dan selebihnya untuk membiayai gerakan dakwah dan jihad, membantu
anak yatim dan golongan miskin, dan yang paling penting ialah tidak lupa untuk
dibayar zakatnya.
Akhir sekali ialah bahawa dalam kesebokan mencari harta dan keuntungan
itu jangan sampai meninggalkan kewajipan fardu ain yang asas seperti sembahyang, puasa dan lain-lain.
Situasi ini adalah digunapakai juga kepada aktiviti mencari ilmu. Niat
kita biarlah yang menyahut seruan Allah, misalnya mempelajari Bahasa Arab
bertujuan untuk mampu memahami ayat-ayat al-Quran bukan untuk faedah dirinya
sendiri, mem-pelajari tajwid juga untuk tujuan mendalami lagi pengertian dan
maksud ayat-ayat al-Quran bukan sekadar untuk memperelok tilawah sahaja.
Tidak dinafikan memang ramai orang yang terpedaya, merasa dirinya lebih
baik daripada orang lain yang tidak belajar Bahasa Arab, sedangkan apa yang
berlaku ialah dia mempelajari Bahasa Arab tanpa sebarang tujuan, belajar ilmu
tajwid hanya bertujuan agar dapat membaca al-Quran dengan betul, bukan tujuan
untuk dapat memahami ayat-ayat al-Quran dengan lebih tepat. Dikatakan
terpedaya kerana mereka ini merasakan dirinya sudah membuat amalan-amalan yang
keagamaan. Lebih tidak diterima lagi sekiranya mereka yang mencari ilmu untuk
menunjuk-nunjuk, untuk mendapat jawatan yang lebih tinggi, meraih kedudukan, ataupun
untuk mendapat sanjungan.
Kemudian ilmu yang dituntut itu biarlah yang dibenarkan syarak dan halal
seperti ilmu kedoktoran, perundangan Islam, Sains dan Matematik, bukan ilmu
mencuri, sihir, manipulasi dalam perniagaan dan sebagainya; kaedah memperoleh
ilmu itu pula biarlah yang tidak melibatkan percampuran bebas lelaki-perempuan
yang bukan mahram.
Dalam hal mencari rezeki atau mengumpul harta juga kita harus memenuhi 5K
di atas itu, jangan ditinggalkan mana-mana satu daripadanya. Misalnya, ada
orang yang menjalankan kerja-kerja berkebun, telah memenuhi K1 dan K2 tetapi
K3nya tidak dijaga, misalnya dia membersihkan kebunnya menggunakan racun
sehingga menjejaskan perusahaan memelihara ikan orang lain di kebun
sebelahnya, menyalurkan air untuk pengairan sehingga menyebabkan tanah orang
di sebelahnya kekeringan; ketika manjalankan aktiviti pembersihan alam sekitar
pula pembakar sampah sehingga jiran rasa kurang senang terhidu asapnya, dan
seumpamanya.
Fenomena yang sering kita lihat ialah ketika mengendali-kan perjalanan
mesyuarat. Bermesyuarat (syura) memang digalakkan oleh Islam, seperti yang
disebut oleh ayat,
بَيْنَهُمْ شُورَىٰ
وَأَمْرُهُمْ
Yang maksudnya, Urusan mereka
(iaitu umat Islam) adalah bermesyuarat sesame mereka (as-Syura: 38). Tetapi
kaedah mesyuarat itu mestilah betul
dan halal serasi dengan K3, misalnya tidak melibatkan percampuran bebas
lelaki-perempuan, dan tujuan (natijah)nya juga harus yang dibenarkan syarak,
tidak berten-tangan dengan K4.
Demikianlah sekali lalu gambaran tentang maksud setiap satu K di atas
tadi. Bagaimanapun adalah perlu juga untuk memberikan penjelasan lebih lanjut antara
kriteria-kriteria di atas itu kerana ada antara takrif 5K itu yang masih
terlalu umum, misalnya apakah yang dimaksud-kan dengan frasa kata kerana Allah bagi K1 itu: frasa kata
yang sering kita dengar dan sering juga kita sendiri menggunakannya tetapi sebenarnya
tidak kurang ramainya antara kita yang tidak mempunyai konsepnya yang tepat; tidak
dinafikan ada orang yang tidak menyedari dirinya sebenarnya dalam keadaan ragu
dan samar-samar dengan frasa kata tersebut.
Niat kerana Allah
Berbagai takrif digunakan untuk
menyatakan tentang niat, antaranya ialah lintasan
dalam hati tentang apa yang hendak kita lakukan. Antara lain lagi ialah keazaman untuk melakukan sesuatu
perbuatan. Buku ini tidak berniat untuk membahas-kannya.
Setiap perbuatan harus dimulakan
dengan niat. Dr. Maza menulis dalam blog beliau menyebut, perjalanan hidup insan sebenarnya mewakili apa yang tersirat dalam
jantung hati, atau niatnya. Tulisan beliau disandarkan kepada sebuah hadis
daripada Umar bin al-Khattab ra menyebut,
‘Sessungguhnya
setiap amalan itu hanya dengan niat; dan sesungguhnya setiap orang hanya
mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk
mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini maka
(pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya’. (Riwayat al-Bukhari)
Hadis ini mengimbas kembali riwayat
tentang niat seorang hamba Allah yang berhijrah dari Makkah ke Madinah, dia
menyertai hijrah kerana hendak berkahwin dengan seorang wanita. Mengikut hadis
ini jika itu niatnya maka hijrahnya hanya mendapat wanita itu, dia tidak
mendapat pahala hijrah.
Jadi dapat dilihat di sini jika
sesuatu perbuatan itu diniat-kan untuk duniawi maka ganjarannya ialah duniawi,
jika kerana akhirat maka ganjarannya ialah pahala.
Untuk beribadah niat kita mestilah
kerana Allah, bukan untuk yang selain-Nya atau mengandungi agenda lain di
sebalik-nya. Tetapi apakah sebenarnya maksud frasa kata kerana Allah atau demi Allah
itu, dan apakah pula konsepnya bagi frasa kata bukan kerana yang lain.
Jika sesuatu aktiviti atau amalan yang
kita hendak lakukan itu kerana ingat hukum Allah maka dikatakan kerana Allah atau demi Allah, dengan kata lain aktiviti atau amalan itu kita lakukan
atau tinggalkan sebab Allah memerintahkan atau melarangnya. Jadi kerana Allah itu adalah disandarkan
kepada hukum:
·
Ada hukum yang jelas bahawa
aktivitu itu memang diperintahkan, misalnya sembahyang. Jadi ketika kita
hendak menunaikan sembahyang itu jika kita ingat bahawa sembahyang adalah
perintah Allah swt, kita melakukannya demi perintah itu maka sembahyang itu
adalah kerana Allah. Satu contoh
lagi, misalnya kita membersihkan sekitaran rumah kerana teringat ada ayat 107
surah al-Anbiya yang memerintahkan kita menjaga alam sekitar, jadi ketika
melakukan aktiviti berkenaan kita sedar bahawa ini adalah perintah Allah, dan
sebagainya.
·
Ada hukum yang jelas
bahawa aktivitu itu memang digalakkan melakukannya (hukumnya sunat), jadi kita
melakukannya kerana didorong oleh hukum itu. Misal-nya bersugi atau memberus
gigi kita lakukan setiap kali hendak sembahyang berjemaah kerana menyedari bahawa
Nabi saw memerintahkannya.
·
Tidak ada hukum yang melarang
aktivitu itu dilakukan, jadi kita melakukannya kerana tiada larangan sama ada
makruh atau pun haram, misalnya berkelah di pantai, tidur atas katil, minum
menggunakan penyedut. Dengan kata lain kita melakukannya kerana hukumnya
harus.
·
Ada hukum yang jelas
bahawa aktivitu itu dilarang, misalnya mengumpat, menghisap rokok dan
sebagainya. Jadi kita meninggalkan perkara-perkara ini dengan satu kesedaran
bahawa Allah dan Nabi saw melarangnya, sama ada yang dilarang itu pada tahap
haram atau makruh, maka akan menjadi ibadah.
Jadi untuk mendapat titel niat kerana Allah itu ialah dengan
menyandarkan kepada hukum – kita lakukan kerana
Allah memerintahkan, atau kerana
Allah tidak melarang, manakala kita tinggalkan kerana Allah melarangnya, inilah yang diringkaskan menjadi frasa
kata kerana Allah itu..
Menyandarkan kepada hukum bererti kita
ingat akan Allah swt: kita melakukan sesuatu kerana ingat hukum Allah
memerintahkannya, meninggalkan sesuatu juga kerana ingat hukum Allah
melarangnya. Jika kita dapat meletakkan diri kita dalam keadaan sentiasa ingat
hukum Allah bererti kita tidak akan bertindak melakukan atau meninggalkan sesuatu
yang tidak kerana Allah, seperti disuruh atau dilarang oleh ketua kita, pihak
penguatkuasa, guru besar, pengerusi dan sebagainya.
Situasinya ialah seandainya ada orang
yang bertanya mengapa kita melakukannya atau meninggalkannya, jawapannya ialah
kerana Allah memerintahkannya, kerana Allah melarangnya, kerana Allah tidak melarangnya. Inilah
yang dimaksudkan dengan frasa kata kerana
Allah itu.
Sedar atau tidak sebenarnya ada
kalanya kita melakukan sesuatu semata-mata kerana hendak melakukannya; jika
ditanya untuk apakah anda lakukan itu, jawapannya tidak berkaitan dengan hukum
Allah, seperti mengatakan saja-saja nak mengisi masa. Ini bererti dia tidak
beribadah kecuali dalam hatinya terpahat niat kerana Allah, cuma tidak mahu melafaskannya.
Jika kita menjalankan aktiviti atau
melakukan sesuatu perbuatan itu tanpa menyedri hukumnya maka tidak dikira kerana Allah kerana ini menunjukkan
perlakuan kita itu tidak disertai dengan niat mengikut perintah atau meninggalkan
larangan Allah swt. Jadi perbuatan dan amalan kita itu hanya tinggal sebagai perbuatan
biasa atau aktiviti adat sahaja, bukannya suatu ibadah.
Situasi ini terjadi kepada aktiviti
yang dilakukan oleh orang-orang yang bukan Muslim – setiap amalan baiknya
tidak boleh dikira ibadah kerana mereka tidak mempercayai dan mengakui Allah
swt, jadi kepada siapakah amalan itu hendak dikeranakan. Begitulah juga ibaratnya walaupun seorang Muslim tetapi
melakukan sesuatu amalan tidak disandarkan kepada hukum Allahh swt, jadi tidak
ada titel kerana Allah dan amalan
itu tidak menjadi ibadah.
Secara tidak langsung konsep kerana Allah itu meng-hendaki kita mempunyai
ilmu bagi mengetahui sama ada sesuatu perkara itu adalah diperintahkan,
dilarang, boleh atau tidak boleh dilakukannyan.
Sistem hidup kita semakin hari semakin
kompleks, meliputi amalan-amalan perundangan, perekonomian, kemasya-rakatan,
social, hiburan dan berbagai-bagai lagi. Maksudnya ialah bahawa hari ini sudah
banyak perkara baru yang timbul yang tidak diketahui hukumnya sama ada
diperintahkan atau dilarang; dan tidak pernah disentuh oleh ilmu fiqh, misalnya
peraturan-peraturan lalu lintas jalan raya, jalan laut atau udara sekalipun. Bagi
peraturan lalulintas, peraturan parker, peraturan majlis perbandaran yang
berkait dengan peraturan menjalankan perniagaan, memang jarang disentuh oleh ilmu
fiqh, jadi apakah mematuhi peraturan ini boleh dijadikan ibadah, atau
melanggar-nya dikira berdosa.
Selain daripada hukum perintah dan
larangan terdapat satu lagi hukum iaitu harus. Hukum harus membenarkan kita
melakukannya, kerana ianya tidak dilarang, tetapi tidak juga dimasukkan dalam
perkara yang diperintahkan kerana itu melakukannya tidak mendapat pahala.
Jika kita amat-amati dalam sistem
kehidupan kita hari ini, apalagi yang akan datang, banyak perkara yang
terletak dalam daerah hukum harus ini, jadi bagaimanakah caranya hendak
menjadikannya sebagai ibadah.
Hari ini kita tidak boleh lari dari
pelbagai peraturan yang pada zahirnya dibuat oleh manusia, yang tidak pernah
disentuh oleh ilmu fiqh, seperti peraturan lalulintas jalan raya itu tadi,
etika berpakaian yang ditetapkan oleh sesuatu agensi, undang-undang dan
peraturan sukan, adat istiadat, dan sebagainya. Dari sudut masa kesemua ini
meliputi kebanyakan masa hidup kita, lalu bagaimanakah caranya hendak
menjadikannya sebagai ibadah bagi merealisasikan tuntutan ayat 56 surah
az-Zariat dan ayat 162 surah al-Anam itu.
Dalam kedudukan ini agama (Islam)
memberi kita ruang yang luas untuk mengamalkannya, membenarkan kita menjalani kehidupan
mengikut peraturan-peraturan seperti dicontohkan tadi. Islam membenarkan kita membuat
qias, iaitu menggunakan sesuatu
hukum dari fiqh yang sedia ada untuk sesuatu perkara baru yang timbul. Misalnya,
peraturan parkir, kita dibenarkan membina dan mematuhi peraturan, dan jika
peraturan yang terbina itu berdasarkan qias
maka mematuhinya boleh menjadi ibadah.
Kita ambil satu contoh, misalnya
peraturan parkir kereta itu sebenarnya boleh dibina atas kaedah qias kerana tidak ada nas mengenainya kerana
itu kita dibenarkan membina hukum atau peraturan mengikut kaedah qias.
Dimaksudkan nas di sini ialah hukum yang disebut oleh ayat-ayat al-Quran
ataupun hadis Nabi saw.
Untuk membuat qias kita harus mengambil hukum fiqh sebagai asas untuk membina
peraturan atau undang-undang. Misalnya peraturan parkir itu tadi, satu caranya
ialah mengambil hukum dari ibadah sembahyang kita yang menyebut Makruh sembahyang di tempat tawaf dan
barang sebagainya; hukum ini disebut dalam kitab Sabilal-muhtadin. Hukum
ini asalnya digunakan untuk mengajar kita agar jangan mendirikan sembahyang di
laluan seperti di muka pintu, di kaki lima, di jalan raya dan sebagainya.
Namun kita boleh jadikan sandaran untuk membina peraturan parkir, sebagaimana
yang kita tahu peraturan parkir itu antara tujuannya ialah supaya tidak terjadi
halangan-halangan lalulintas, lalu disediakan tempat yang teratur untuk
meletakkan kenderaan.
Jika kaedah qias ini digunakan banyak perkara yang asalnya hanya harus boleh
menjadi ibadah kerana telah dikaitkan dengan hukum fiqh, maka sudah berkait
pula dengan hukum Allah atau hadis.
Banyak lagi perkara-perkara harus yang
boleh dikaitkan dengan ibadah-ibadah kita yang empat iaitu sembahyang, zakat,
puasa dan haji; syaratnya kita mempunyai ilmu tentang maqasid syariah, atau
dalam kes ini lebih tepat disebut maqasid ibadah-ibadah itu.
Jika kita tidak mempunyai pandangan
atau tanggapan bahawa ibadah-ibadah kita yang empat itu ada maqasid atau
matlamatnya maka sukar untuk menjadikan perkara-perkara harus sebagai ibadah
kerana tidak dapat mengaitkannya dengan fiqh.
Jadi, peraturan-peraturan yang pada
zahirnya adalah bikinan manusia tetapi dibina atas dasar qias maka mematuhinya boleh menjadi ibadah selagi ianya tidak yang
melibatkan perkara-perkara yang makruh dan haram. Di sini peraturan parkir
dibina berdasarkan kepada satu hukum dalam sembah-yang, inilah yang dipanggil qias itu tadi. Tetapi jika membuat
hukum yang tidak ada sumber fiqh sudah tentu ianya tidak dibenarkan sama
sekali kerana dianggap sebagai hukum bikinan akal.
Apakah kita tidak pernah terfikir
mengapakah sebagai seorang Islam hanya diwajibkan menerima ibadah yang empat
itu sebagai rukun hidup kita. Allah
swt yang menetapkan begitu menunjukkan bahawa sudah memadai dengan
ibadah-ibadah yang empat itu sebagai asas untuk perjalanan kehidupan kita,
walaupun untuk hidup dalam zaman yang serba canggih ini. Syaratnya, kenalilah
maqasid-maqasid ibadah-ibadah tersebut. Jangan jadikan ibadah-ibadah itu untuk
tujuan ritual atau ketuhanan semata-mata, tetapi bawalah semangatnya ke dalam
kehidupan seharian, kehidupan yang berkaitan dengan hablum-minannas (hubungan
antara sesame manusia).
Hukum-hakam yang berkaitan dengan
ibadah-ibadah khusus yang empat itu sahaja sudah cukup banyak untuk dijadikan
sandaran membina qias agar dengan
kaedah ini akan dapat menjadikan perkara-perkara harus sebagai ibadah.
Perkara-perkara atau aktiviti-aktiviti yang dalam kategori harus ini
boleh menjadi ibadah walaupun hanya kerana menyedari kedudukannya bahawa itu
adalah perkara harus; dengan ini sudah pun lahir konsep kerana Allah atau demi Allah,
kerana dengan secara tidak langsung bahawa kita sudah tahu benar-benar bahawa
perkara itu bukan suatu yang dilarang Allah swt.
Misalnya pernah diriwayatkan bahawa seorang hamba Allah bernazar untuk
berjemur di tengah panas jika hajatnya tertunai, Nabi saw membenarkannya
selagi tidak mencedera-kan dirinya. Dalam contoh ini berjemur adalah perbuatan
yang tidak dilarang, jadi hukumnya harus. Perbuatannya itu menjadi ibadah
kerana dikaitkan dengan hukum, iaitu harus, tetapi jika dia tidak mengetahui
bahawa itu hukumnya harus maka tidak menjadi ibadah.
Ada antara kita tidak menyedari
sesuatu aktiviti harian itu walaupun baik dan murni tetapi dilakukan kerana
yang lain, bukan kerana Allah.
Umpamanya memasak, jika si isteri melakukannya
kerana menyedari ada hukum agar mematuhi perintah suami maka memasak itu kerana Allah, tetapi sebaliknya jika
dia melaku-kannya itu sebab takutkan suami marah jika tidak memasak maka memasak
itu kerana suami, bukan kerana Allah.
Kita dapati dalam contoh ini perbezaan antara kedua-duanya: yang pertama dia
melakukannya demi hukum tetapi yang kedua itu demi suaminya, bukan kerana Allah swt.
Ada juga aktiviti yang kelihatannya dilakukan dengan ikhlas, dia
melakukannya bukan didorong oleh manusia, tetapi tidak boleh dikira ibadah
kerana sebenarnya bukan kerana Allah.
Misalnya seorang ahli jemaah yang tidak biasa mendirikan sembahyang rawatib
sebagai amalannya, tetapi hari itu dia tiba di masjid lebih awal, dan apabila menyedari
masih ada waktu untuk melakukannya, lalu dia mendirikan rawatib qabliyah. Agak
jelas di sini bahawa perbuatannya mendirikan sembahyang tersebut itu adalah
untuk mengisi masa yang terluang, bukan ikhlas kerana Allah.
Seorang yang lain pula menyertai
aktiviti qiamullail yang dianjurkan oleh pihak masjid, sedangkan dia tidak
pernah melakukannya di rumah, jadi penyertaannya dalam sesi tersebut bukanlah
ikhlas kerana Allah tetapi kerana menyambut
seruan AJK masjid, atau niatnya ialah hendak menyertai rakan taulan.
Kita sering mendengar ungkapan innamal-a‘amalu binniyat yang bermaksud
setiap amalan harus disertakan dengan niat iaitu lintasan dalam hati.
Sebenarnya niat itulah yang membezakan seseorang itu mengetahui sesuatu hukum
atau tidak. Kita ambil satu contoh, misalnya dua orang muda yang bersahabat,
singgah di masjid untuk berehat; yang seorang berniat iktiqaf sebaik sahaja
duduk, sementara yang seorang lagi tidak pula, mungkin kerana terlupa atau
memang tidak mengetahui bahawa beriktiqaf itu suatu ibadah.
Jangan terkejut jika dikatakan bahawa
ada orang yang mendirikan sembahyang fardu lima waktu sebenarnya tidak
mendapat apa-apa daripadanya kerana tidak ada niat. Orang ini kelihatannya
kemas berpakaian, tertib dalam melakukan sembahyang, tetapi sebenarnya dia
tidak dalam keadaan berniat – dia melafazkan niat tetapi hatinya kosong tidak mengetahui
apakah yang sedang dilakukannya; dia mengangkat tangan, membaca al-Fatihah,
rukuk, iktidal, sujud dan seterusnya hingga salam, tetapi dia tidak pula
mengetahui makna pergerakan-pergerakan dan bacaan-bacaan. Hal ini disebut oleh
‘Abul Hassan Ali Nadwi dalam bukunya
menyebut,
‘The true meaning of salah, its real worth and significance can be
appreciated only when there is an adequate awarness of the nature of the
relationship betweet God and man.’ (The 4 Pillars of Islam, 1)
Yang ertinya bahawa sembahyang akan lebih bermakna sekiranya disertai
dengan kesedaran tentang hubungan antara manusia dengan Tuhannya. Ini
menggambarkan tentang konsep sembahyang yang sebenarnya iaitu bukan setakat
menunaikan segala rukun-rukunnya sahaja tetapi harus disertakan dengan kesedaran
bahawa dia sedang menghadap Allah swt, jika tidak pun dia harus menyedri
bahawa Allah swt sedang memerhati-kannya.
Tali hubungan antara seorang hamba dengan
Tuhannya hanya akan terbina ketika mendirikan sembahyang jika dia mengetahui
makna bacaan-bacaan yang dibacanya. Misalnya apabila dia mengertahui makna
ayat Alham dulillahi-rabbil ‘alamiin itu dia akan terasa bahawa dirinya
adalah ditadbir oleh Allah seperti mana makhluk-makhluk lain juga,
misalnya dia menyedari bahawa sumber rezekinya disediakan oleh Allah, sihat
dan sakitnya juga ditentukan oleh Allah, buruk baik nasibnya juga di bawah
pentadbiran Allah. Itulah bentuk hubungan yang terjalin seperti yang
dimaksudkan oleh ayat 5 surah al-Fatihah yang kita baca setiap kali mendirikan
sembahyang. Begitu juga tali hubungan yang akan terbina apabila membaca ayat 162
surah al-Anam yang terkandung dalam doa iftitah yang menyebut hidupku dan
matiku kerana Allah sekalian alam. Tetapi apakah boleh lahir tali hubungan
jika tidak mengetahui makna-makna bacaan yang dibacanya itu.
Niat kerana Allah juga bermaksud tidak
bercampur dengan niat kerana yang lain. Sedar atau tidak misalnya, ada orang
yang menghulur sedekah walaupun dilakukan dengan cara yang tersembunyi tetapi
terselit dalam hatinya agenda lain misalnya moga Allah menyembuh penyakitnya
yang sudah lama dihidapi-nya, moga Allah kurniakan anak, moga Allah pertemukan
johoh untuk anak daranya. Di sini kelihatannya ada unsur ikhlas kerana Allah
tetapi sudah diselitkan dengan agenda lain. Jadi sedekahnya boleh ditakrifkan
sebagai tidak tulin kerana Allah, atau dengan kata lain tidak ikhlas.
Fenomena yang sering
kita lihat ialah apabila peniaga mencampurkan barang yang baik dengan yang
tidak baik dengan cara tersembunyi, seperti
· meletakkan buah yang rosak di bawah
timbunan buah yang baik-baik dengan niat agar produknya kelihatan baik, atau
menunjukkan contoh yang baik dan menarik sedangkan tidak kesemuanya baik
seperti yang dicontohkan.
·
Ketika mengisi produk
makanan terdapat peniaga yang sengaja meninggalkan ruang kosong di bahagian
tengah bekasnya. Ini boleh mengelirukan pelanggan yang menyangka bahawa bekas
itu benar-benar penuh. Orang mungkin beralasan mengapa tidak diperiksa dahulu,
tetapi di sini persoalannya ialah apakah niatnya berbuat demikian, dan tidak
pula menyatakan kedudukannya yang sebenar.
·
Kejayaan sesuatu
aktiviti perniagaan di internet sering ditonjolkan sehingga pelanggan
merasakan bahawa ianya suatu realiti, sedangkan hakikatnya hanya satu atau dua
sahaja yang dapat mencapai kejayaan tersebut, tetapi sebenarnya hampir
keseluruhannya adalah gagal.
Sedar atau tidak ada antara kita yang
menyimpan prinsip hidup yang negatif, misalnya prinsip ala belasah je, forget
it dan sebagainya. Prinsip-prinsip seperti ini boleh menjadi dorongan
untuk melakukan sesuatu yang tidak baik secara tidak sengaja. Misalnya seorang
yang menyimpan prinsip ala belasah je boleh menjadikan dirinya kurang
pertimbangan untuk melakukan sesuatu, yang selalunya berkaitan dengan kriteria
K4 iaitu natijah yang tidak baik. Contohnya, dia akan belasah sahaja
menggunakan ruang parker orang, atau meletakkan kenderaan di mana-mana yang
dia suka walaupun kemungkinannya boleh menghalang laluan orang lain dan
sebagainya. Ini adalah kesan daripada prinsip hidupnya yang berkaitan dengan innamal
a’malu binniyat itu tadi, atau tidak memikirkan natijah dari perbuatannya.
Agenda yang diredhai
Hanya agenda yang dibenarkan Islam sahaja
boleh ditukar menjadi ibadah, iaitu agenda yang wajib, sunat dan harus sahaja,
tetapi agenda yang makruh lebih lagi yang haram tidak boleh.
Aagenda seperti sembahyang, zakat,
puasa dan haji adalah jelas, memang ianya ibadah jika 4K yang lain itu
dipenuhi. Perkara-perkara yang sunat adalah digalakkan melakukannya walaupun
bukan perintah yang tegas, jadi boleh juga menjadi ibadah. Di samping
perkara-perkara yang wajib dan sunat, yang harus juga boleh menjadi ibadah
jika dipenuhi 5K yang sedang kita bincangkan.
Pendek kata agenda untuk ibadah itu
adalah semua perkara yang tidak dilarang, sama ada diperintahkan atau tidak – perkara yang harus itu tadi tidak
diperintahkan tetapi dibenarkan melakukannya. Pendek kata hanya agenda-agenda
yang makruh dan haram sahaja yang tidak boleh ditukar menjadi ibadah kerana
kedua-duanya adalah perkara-perkara yang dilarang, kecuali niat untuk
meninggalkannya, atau misalnya menuntut ilmu menipu bagi tujuan untuk
mem-banteras aktiviti tersebut
Apakah ada yang lain selain daripada
hukum yang lima itu? Tidak ada. Dalam Islam semua niat, percakapan dan
perlakuan akan tergolong ke dalam mana-mana satu daripada yang lima itu iaitu
wajib, sunat, harus, makruh dan haram; kelima-lima hukum ini tergolong dalam
dua kategori iaitu yang diperintahkan (dan yang dibenarkan) dan dilarang.
Agenda-agenda yang jelas wajib dan
sunat memang akan menjadi ibadah jika cukup kriterianya, tetapi yang harus
perlu ada qiasnya bagi menjadikannya
ibadah. Ini telah disentuh sekali lalu di atas tadi.
Bagi agenda yang haram dan makruh
boleh menjadi ibadah tetapi dengan cara meninggalkannya, bukan melakukan-nya.
Apabila kita tahu haramnya menunjukkan kita benar-benar sedar ada nasnya, sama
ada ayat al-Quran atau hadis, bukan setakat dengar-dengar atau ikut-ikutan.
Begitu juga halnya dengan yang makruh. Di sinilah letaknya keperluan ilmu.
Kaedah yang dibenarkan
Kaedah yang dibenarkan
mencakupi keadaan berikut:
1.
Kaedah yang digunakan,
2.
Moral perlakuannya, dan
3.
Tidak melibatkan
penindasan dan manipulasi.
Pertama, kaedah bermaksud cara kita melaksanakan sesuatu aktiviti iaitu
tidak bertentangan dengan syariat. Ini disebut juga sebagai pendekatan.
Dalam hal memperoleh harta misalnya,
haruslah yang dibenarkan di sisi Allah iaitu jujur, amanah, bersih dari amalan
riba’, tidak juga yang melibatkan penindasan, manipulasi, penipuan dan
sebagainya, kerana ini adalah bertentangan dengan semangat untuk kesejahteraan umah.
Dalam hal menuntut ilmu umpamanya,
tidak melibatkan aktiviti yang bertentangan dengan syariat seperti yang
mendedahkan aurat, melibatkan aktiviti pemujaan roh, syaitan, jin dan
sebagainya.
Kesan dari kaedah yang digunakan tidak
boleh yang menimbulkan kerosakan atau keburukan kepada mana-mana pihak atau alam
sekitaran kita.
Aspek ini jika tidak difahami benar-benar akan menyebab-kan sesetengah
orang mencari rezeki melalui aktiviti yang bertentangan dengan syariat tetapi dianggap
sebagai sumber rezeki; sebenarnya dari satu aspek lain kaedah memperoleh harta
melalui aktiviti yang melibatkan pergaulan bebas antara lelaki dengan
perempuan yang bukan mahram juga tidak dibenarkan, dan membawa kepada
perolehan yang diragukan, jadi tidak berniat untuk beribadah sekalipun.
Pernah diriwayatkan bahawa dalam satu peperangan di mana Rasulullah saw
mengingatkan pasukan berkudanya agar menjaga kudanya jangan sampai terpijak
semut, ini membayang-kan bahawa dalam kaedah melakukan aktiviti itu jangan sampai
mengakibatkan kerosakan dan kemusnahan makhluk dan alam sekitar.
Kedua, moral kerja, yang bermaksud ialah aktiviti yang dilakukan tidak
bertentang dengan nilai moral dari sudut pandangan syariah, misalnya tidak
bekerja di kilang-kilang pengeluar produk yang tidak halal seperti arak,
daging khinzir, institusi kewangan yang terang-terangan berasaskan riba,
mencuri, menjual kehormatan, judi dan pertaruhan, dan sebagainya.
Ketiga, tidak melibatkan penindasan dan manipulasi: jika sebagai
pengusaha tidak melakukan penindasan terhadap pekerja seperti mengambil
kesempatan terhadap pekerja yang dilihatnya amat memerlukan lalu diberi upah
yang rendah, tidak sepadan dengan tahap setempat; tidak melibatkan manipulasi
seperti tidak mengikut spesifikasi kerja yang ditetapkan.
Jika kaedah ini dapat dipenuhi maka akan menjadi ibadah sepanjang masa
menjalankan aktiviti berkenaan.
Natijah yang betul
Dalam Kamus Dewan, natijah
bermaksud keputusan dari sesuatu,
kesudahan, kesimpulan, akibat, jadi misalnya kontek pemerolehan harta,
natijah membawa maksud kesudahan dan
akibat dari aktiviti mencari harta. Kesudahan membawa maksud misalnya untuk
apa atau ke manakah harta perolehan itu digunakan, manakala akibat pula ialah kesan daripada
aktiviti yang dijalankan. Natijah yang betul ialah yang menepati niatnya yang
asal: misalnya berniaga untuk menyara diri dan keluarga-nya, jika ada lebihan
harta pertama sekali wajib dikeluarkan zakat, dan berwakaf untuk jalan jihad
dan sebagainya.
Apakah yang dimaksudkan dengan lebihan
harta? Harta (kewangan) yang melebihi keperluan adalah dikira lebihan harta,
namun dalam kehidupan zaman sekarang ini, konsep keperluan hidup itu adalah
relatif, kerana banyak perkara yang terlibat, sama ada dari sudut masa, keadaan
setempat atau keperluan itu sendiri.
Zaman baginda Rasulullah saw keperluan
hidup itu dilihat dalam kontek keperluan hidup harian – keperluan pada masa
itu hanyalah makan, pakai dan tempat tinggal sahaja, berbanding dengan
kehidupan zaman ini yang pendapatan dari gaji misalnya berdasarkan sebulan sebulan,
dan selain untuk makan, pakai dan tempat tinggal tadi, banyak lagi
perkara-perkara yang dilihat sebagai keperluan, pendek kata terlalu relatif
yang memelukan perbincangan. Bagaimanapun jumlah minima harta dan kewangan
yang dikenakan zakat itu boleh dijadikan ukuran, di mana jumlah yang melebihi
dari had minima ini dikira sebagai wang lebihan; saya tinggalkan persoalan ini
untuk para fuqaha’ menjelas-kannya.
Selebihnya boleh juga digunakan untuk
jalan yang diredai seperti membiayai kos berdakwah atau berjihad, diinfakkan
bagi memenuhi tuntutan ayat 99 surah at-Taubah, ayat 271 surah al-Baqarah,
ayat 10 surah al-Hadid, bukan jalan yang dilarang seperti membayar upah
memukul orang, mendirikan premis perjudian dan maksiat, menghias rumah, kereta
dan sebagainya secara berlebihan, kerana ini boleh menjerumuskan seseorang ke
dunia ego dan sombong.
Fenomena menunjukkan memang ada
sesetengah kita yang sanggup berbelanja membeli pinggan-mangkuk dari luar
negara tetapi tidak digunakan untuk kegunaan seharian, tetapi semata-mata
untuk pameran; atau membeli kenderaan melebihi keperluan, malah kelihatannya
hanya untuk menunjuk-nunjuk; atau menghias rumah dengan cara yang berlebihan
yang tidak pula menepati ciri-ciri rumah Islam (lihat semula ciri-ciri rumah
yang Islamik dalam bab 3).
Satu lagi sudut natijah ialah
kesan dan akibat dari aktiviti yang dilakukan, yang betul ialah yang tidak
menjejaskan konsep kesejahteraan hidup dirinya sendiri mahupun orang lain,
masyarakat malah alam sekitaran hidup: misalnya dengan kekayaannya digunakan
untuk menampilkan diri secara keterlaluan, makan-minum yang menunjukkan
kemewahan, melancong secara berlebihan sedangkan belum pula menunai-kan haji
atau tidak pula menderma ke jalan jihad, dan sebagainya.
Tidak meninggalkan kewajipan yang asas
Dan akhir sekali dalam kesebokan mencari harta itu atau menjalankan
aktiviti harian kita jangan sampai meninggalkan kewajipan yang asas iaitu
perkara-perkara yang terkandung dalam Rukun Islam dan Rukun Iman itu, tidak
kira sama ada dalam aktiviti mencari keuntungan daripada pertanian, industri,
perdagangan dan pelaburan, atau gaji, atau pendapatan dari pajakan dan
sewa-menyewa, dan dalam keadaan bagaimana sekalipun.
Dari pandangan Islam, kedua-dua perkara ini adalah platfom untuk
tertegaknya segala amalan yang lain-lain, yang bermaksud segala amalan tidak
akan diterima jika meninggal-kannya. Misalnya, seseorang dermawan yang banyak
menderma jika meninggalkan sembahyang atau menolak hadis sahaja menyebabkan
amalan tersebut ditolak. Banyak dalil yang boleh kita cari yang membuktikan
kepentingan kedua-dua yang tersebut itu.
Jadi apa sahaja yang
kita lakukan, jika memenuhi kelima-lima syarat yang telah dibincangkan ini
adalah dikira sebagai amalan Islam iaitu ibadah, tetapi jika salah satunya
ditinggalkan maka tidak boleh dikira sebagai ibadah, tetapi disebut sebagai
amalan jahiliah.
Dalam aktiviti yang
diharuskan syarak seperti bersukan dan bersantai, juga harus yang tidak
bertentangan dengan kriteria yang lima itu, jika hendak menjadi ibadah. Pendek
kata apa sahaja niat, perilaku dan tindakan yang tidak dilarang, sama ada yang
haram mahupun makruh, boleh menjadi ibadah jika kriteria di atas tadi diikuti.
Adalah lebih baik, jika
boleh, prosedur melaksanakan syariat itu diikuti: penuhi dahulu tuntutan yang daruriyat, diikuti dengan yang hajiyat, baru dilaksanakan yang tahsiniyat. Misalnya dalam pembahagian
harta, yang daruriyat ialah pembahagian
harta peninggalan, yang daruriyat ialah mengikut kadar faraid, kemudian
sekiranya hendak mengikut adat setempat, jangan sampai yang bertentangan
dengan syarak; jangan meletakkan adat di atas syarak.
Agenda
kifayah
Sesetengah aktiviti memang sangat-sangat dituntut
oleh agama (Islam) bagi masyarakat menunaikannya bagi memenuhi keperluan
masyarakat setempatnya. Antaranya,
·
perniagaan sama ada daripada
pertanian, industri, perdagangan atau pelaburan dengan tujuan untuk menggunakan
keuntungan bagi membantu anggota masyarakat, tetapi yang memenuhi tuntutan
syariat seperti untuk menegakkan syiar Allah.
·
Jika perniagaan makanan
adalah dengan niat bagi memudahkan
umat Islam mendaptkan makanan iaitu satu keperluan pokok, mendapatkan makanan
yang halal.
·
Ada aktiviti yang boleh
mendatangkan harta tetapi menjadi tuntutan kifayah, yang wajib disempurnakan
oleh sebahagian daripada anggota masyarakat ber-kenaan, umpamanya dalam bidang
kedoktoran, jika dalam sesebuah masyarakat yang belum ada doktor wanita maka
menjadi tanggungjawab setiap anggota masyarakat itu mencari jalan untuk mengadakannya,
jika tidak pesakit wanita terpaksa menyerahkan tubuh badannya kepada doktor
lelaki, walaupun dalam keadaan tertentu terpaksa mendedahkan auratnya malah
mungkin kemaluannya; jadi perniagaan yang dijalankan atas dasar memenuhi tuntutan Allah adalah wajib kifayah,
jika ditunaikan dengan tujuan bagi memenuhi tuntutan tersebut adalah ibadah
sepanjang hidup, dan memun-kinkan kematiannya dalam khusnul-khatimah.
·
Wang dan harta adalah
asas keperluan untuk jihad dan dakwah – untuk mencetak risalah dakwah
memerlukan wang, wang juga diperlukan untuk perjalanan aktiviti dakwah dan
jihad, pendek kata wang adalah kuasa utama untuk menggerakkan dan menjayakan
aktiviti dakwah dan jihad; jadi mencari harta yang diniatkan untuk tujuan
pembiayaannya walau banyak mana sekalipun adalah ibadah dengan syarat bahawa
syarat-syarat yang lain itu tadi dipenuhi.
·
Dalam hal mencari ilmu
juga harus disandarkan kepada niat untuk Allah iaitu menunaikan perintah
Allah, bukan untuk yang lain seperti untuk kenaikan pangkat dan merebut
jawatan supaya disanjung tinggi dan dimuliakan.
Jadi aktiviti yang berkaitan dengan keperluan masyarakat seperti beberapa
contoh di atas ini atau seumpamanya adalah jelas sebagai ibadah.
Tidak dinafikan memang terdapat sesetengah golongan manusia yang
memperoleh harta untuk tujuan menunjuk-nunjuk, mendapat kekuasaan sama ada
kekuasaan ekonomi mahupun politik, mempamerkan kemewahan, dan sebagainya; jadi
pemerolehan harta untuk tujuan ini adalah dilarang, hukumnya haram kerana
niatnya bukan lagi kerana Allah,
tetapi tujuan yang lain.
Tidak dinafikan juga sesetengah golongan yang kelihatan-nya seperti
menjalankan usaha mencari harta tetapi ada agenda jahat di sebaliknya,
misalnya hendak menjatuhkan orang lain. Perniagaan kebiasaannya adalah untuk
mencari keuntungan, tetapi bagi golongan ini bukan keuntungan yang menjadi
matlamatnya, tetapi untuk memberi persaingan jahat bagi menjatuhkan perniagaan
orang lain – agendanya bagi peringkat itu ialah untuk mendapat kuasa monopoli.
Jadi, niat sebegini walaupun masih mendatangkan keuntungan namun harta yang
diperolehinya adalah diragukan kerana niatnya bukan kerana Allah, sebaliknya
didorong oleh niat jahat yang membawa kerosakan dan kesusahan pihak lain.
Agenda yang dilakukan oleh kedua-dua golongan ini adalah tidak dibenarkan,
dengan kata lain ialah haram.
Implikasi
dari konsep ibadah
Lima syarat ibadah yang
kita bincangkan itu sebenarnya boleh digunapakai dalam menentukan sikap kita
sebelum bercakap, berbuat sesuatu dan berniat sesuatu. Ianya boleh dijadikan
senarai semak bagi menentukan sama ada hendak melakukannya atau tidak,
menentukan apa yang boleh dan yang tidak boleh kita cita-citakan, cakapkan dan
lakukan.
Sesetengah daripada kita
mungkin meletakkan aktiviti harianya untuk tujuan beribadah seperti yang kita
bincangkan, akibatnya bagi peniaga misalnya hanya menjaga soal halal-haram
perniagaannya; sesetengah yang lain hanya berniat untuk menjaga etika hidup
dirinya, dan sebagainya. Persoalannya ialah apakah pula tujuan dan niatnya
itu, bolehkah dia berpendirian demikian. Kita akan ketemui jawapannya dalam
bab 5.
Bagi yang bukan Muslim
misalnya, sebarang amalan yang baik tidak akan dikira ibadah kerana K1 tidak
dapat dipenuhi, tetapi mencukupi untuk menjadikan sesuatu aktiviti atau
tindakan mereka itu dilihat baik, beretika, dan sebagainya jika K2, K3 dan K4
itu dipenuhi. Dengan kata lain inilah syaratnya untuk menjalani kehidupan
sebagai seorang bukan Muslim.
Jika garis panduan 5K ini
dijadikan pendekatan oleh setiap orang, baik Muslim atau bukan Muslim,
keamanan dan keadilan akan tertegak di dunia ini. Inilah caranya yang
seseorang hamba Allah itu berfikir bagi memenuhi tuntutan ayat 111 surah
at-Taubah, ayat 29 surah ad-Zariyat.
Sebenarnya natijah dari
5K itu sudah memadai untuk menjadi benteng diri dari sebarang kemungkaran.
Jika kita tahu sesuatu yang hendak kita lakukan itu tidak membawa faedah
kepada diri sendiri, orang lain mahupun alam sekitar untuk apakah kita hendak
melakukannya juga. Misalnya, untuk apakah kita tidak tentu fasal hendak
mematahkan dahan pokok, menconteng batu, tembok, pokok, papan tanda dan
sebagainya, untuk apakah pula kita tidak tentu pasal sengaja memijak siput,
membaling anjing yang sedang tidur, dan sebagainya.
Kita mungkin masih ingat
sabda baginda Nabi saw yang maksudnya lebihkurang, Daripada bercakap yang tidak membawa faedah lebih baik diam. Saya
kira tidak perlu dihuarikan maksud hadis ini. Perkara ini adalah berkaitan
dengan natijah yang telah disebut di atas tadi. Yang bermaksud bahawa sesuatu
aktiviti yang tidak membawa faedah lebih baik jika ditinggalkan, di sini ialah
bercakap, jadi janganlah bercakap dalam perkara-perkara yang tidak memberi
faedah.
Bercakap dalam
perkara-perkara yang tidak membawa faedah boleh menjurus kepada natijah yang
tidak baik, yang mungkin boleh menjadi suatu kemungkaran. Jadi
meninggal-kannya adalah lebih baik malah boleh mendapat pahala kerana kita
dilihat sebagai menjauhi kemungkaran.
Apakah kita tidak
dibenarkan bergurau? Nabi saw juga biasa bergurau jadi kita dibenarkan
bergurau asal sahaja tidak menjejaskan mana-mana 5K itu. Adalah lebih baik
jika bergurau yang boleh mendatangkan faedah agar gurauan kita itu menjadi
ibadah.
Konsep ibadah yang
dibentang di atas ini juga memberi-kan gambaran betapa luasnya bidang hidup
Islam, mencakupi apa sahaja aktiviti manusia selagi memenuhi syarat yang lima
itu. Bagi orang bukan Muslim mungkin tidak dapat menerima syarat yang pertama
dan kelima itu kerana jelas bertentangan dengan pegangan hidupnya, tetapi
menerima yang tiga lagi itu sebagai panduan bagi menentukan sikap dan tingkah
laku sudah memadai untuk menegakkan kebikan dan keadilan, kerana jelas
ciri-cirinya yang universal, mampu mengujudkan iklim kehidup-an yang ideal
untuk manusia dan makhluk keseluruhannya. Tetapi tidak dikira sebagai ibadah.
No comments:
Post a Comment