Apakah dia ibadah. Apakah
pengertian ibadah yang sebenarnya.
Persoalan ini ditimbulkan
kerana perkataan ibadah dalam Islam telah disalaherti oleh kebanyakan orang
termasuk orang-orang Islam sendiri – beribadah selalunya diertikan sebagai
amalan ketuhanan (ritual) iaitu mendirikan sembahyang, puasa, bersedekah dan
sebagainya. Ibadah-ibadah ini adalah ibadah khusus, yang menjadi sebahagian
kecil daripada konsep ibadah yang lebih luas lagi.
Konsep ibadah yang sebenarnya adalah tergambar oleh ayat yang ertinya ‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka
mengabdi kepada-Ku’ (ad-Zariyat: 56) - ayat ini menyebut mengabdi. Caranya mengabdi itulah yang disebut sebagai beribadah.
Satu ayat lain ialah ‘Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku
dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam’ (al-Anam 6: 162) - kita lihat ayat ini menyebut dengan jelas hidupku dan matiku hanya untuk Allah, yang menggambarkan bahawa kita harus mengabdikan diri
kepada Allah swt sepanjang masa bila disebut hidupku dan matiku hanya untuk Allah Tuhan semesta alam. Dengan
kata lain selagi manusia hidup sehingga mati harus dalam keadaan beribadah. Secara tidak langsung ayat
itu juga membawa maksud bahawa sekujur badan dengan segala anggota dan akal kita
harus digunakan untuk mengabdikan diri kepada-Nya; jadi tidak ada mana-mana bahagian
anggota badan yang boleh kita gunakan untuk yang lain selain daripada Allah:
akal kita, mulut kita dan segala anggota badan iaitu tangan, kaki dan
pancaindera kita kesemuanya harus digunakan untuk mengabdikan diri. Ini menunjukkan bahawa
segala niat atau hajat hati, percakapan dan perbuatan kita mestilah hanya untuk
beribadah sahaja. Jadi, sama ada kita sedang bercita-cita, berhajat untuk
melakukan sesuatu, bekerja, makan minum, bermain, duduk, baring, berehat, tidur
dan sebagainya harus dalam bentuk beribadah. Bagaimanakah caranya hendak
menjadikan aktiviti-aktiviti tersebut dan lain-lain sebagai ibadah.
Pertama, jika kita lihat
maksud kedua-dua ayat di atas tadi ialah bahawa kesemua agenda itu tadi kita
niatkan kerana Allah menghendaki manusia mengabdi diri kepadanya. Kelihatannya
inilah antara prasyarat untuk menjadikannya ibadah iaitu kerana Allah. Apakah
yang dimaksudkan dengan frasa kata kerana
Allah itu! Inilah antara yang sangat penting yang hendak dibincangkan dalam
bab ini. Kebanyakan kita menggunakan frasa kata ini dengan cara yang sembrono,
tanpa mengetahui maksudnya yang tepat.
Antara lain lagi ialah agendanya, adakah semua perkara
boleh dijadikan ibadah: bekerja, duduk di rumah, makan minum, berpakaian, berehat, tidur, bersiar-siar, mengembara dan sebagainya; sebagai isteri mengemas rumah, menjaga anak, memasak, membasuh; dan adakah merokok itu boleh dijadikan ibadah,
atau yang seumpamanya seperti mencuri, membuat orang tidak senang dengan kita,
berkasar bahasa, bergurau dan lain-lain. Agenda-agenda seperti contoh-contoh
ini juga harus dipertimbangkan jika hendak dijadikan ibadah.
Serupa juga halnya, jika
sesuatu aktiviti itu tujuannya baik tetapi dilakukan dengan cara yang tidak
berakhlak, maka tidak akan menjadi ibadah kerana Islam tidak menghalalkan cara.
Misalnya untuk mengumpul dana bagi tujuan membantu golongan miskin tetapi dengan
cara yang tidak berakhlak seperti menganjur pesta yang banyak mengandungi
kemaksiatan, perjudian dan sebagainya.
Jadi, dapat dilihat di sini ada beberapa perkara yang
harus dipenuhi untuk menjadikan sesuatu aktivit itu ibadah. Untuk menjadikan ibadah
tidak boleh dilihat dari satu sudut sahaja misalnya bentuk aktiviti itu sahaja
– perniagaan misalnya walaupun pada zahirnya suatu pekerjaan yang mulia tetapi
tidak boleh dikira sebagai ibadah jika tujuannya bukan kerana Allah.
Lima kriteria menjadikan ibadah
Perbincangan di atas ini memberikan
gambaran bahawa ada kreteria-kriteria tertentu yang harus dipenuhi bagi
menjadikan sesuatu aktiviti itu ibadah. Ada lima kriteria seperti yang berikut
ini:
1.
Kriteria 1: Niat kita mestilah kerana Allah semata-mata,
2.
Kriteria 2: Agenda yang halal dari pandangan
syarak,
3.
Kriteria 3: Kaedah pelaksanaannya atas landasan
syariat,
4.
Kriteria 4: Natijahnya mesti betul, dan
5. Kriteria 5: Tidak meninggalkan yang fardu ain.
No comments:
Post a Comment